Slik skal pengene brukes
Forslaget til økt bevilgning til vedlikehold omfatter:
70 millioner kroner til forberedelser til ballastrensing på Bergens-, Dovre-, og Østfoldbanen.
50 millioner kroner til sporfornying, ballastrensing og forebyggende vedlikehold på Bergensbanen.
50 millioner kroner til sporfornyelse på Dovrebanen
20 millioner kroner til fornyelse av kontaktledning på Dovrebanen
25 millioner kroner til ballastrensing på Østfoldbanen
15 millioner kroner til fornyelse av publikumsområder
10 millioner kroner til fornyelse av fiberkabel for publikumsinformasjon.
20 millioner kroner til fornyelse av bruer.
For persontogtrafikken har punktligheten falt fra et gjennomsnitt i 2009 på 87 prosent til 76 prosent i februar 2010.
For godstog falt punktligheten fra et gjennomsnitt i 2009 på om lag 80 prosent til om lag 55 prosent i februar 2010.
Siden midten av mars har punktligheten for persontog vært mer stabil omkring 84-87 prosent. Også punktligheten for godstog har blitt noe bedre i mars og april, enn det den var i februar.
I proposisjonen til Stortinget skriver regjeringen at "En viktig årsak til de store driftsproblemene i vinter har sammenheng med snø og lange perioder med sterk kulde. Dette har avdekket et klart behov for forsert vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet i forhold til de vedlikeholdsplaner som er lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2010-2019."
Inkludert omprioriteringer, overføringer av ubrukte midler fra i fjor og overføringer fra investeringer som ikke blir gjennomført er det til sammen 260 millioner som kan spres rundt på våre jernbanelinjer. Se fordelingen i egen boks.
