For persontogtrafikken har punktligheten falt fra et gjennomsnitt i 2009 på 87 prosent til 76 prosent i februar 2010.
For godstog falt punktligheten fra et gjennomsnitt i 2009 på om lag 80 prosent til om lag 55 prosent i februar 2010.
Siden midten av mars har punktligheten for persontog vært mer stabil omkring 84-87 prosent. Også punktligheten for godstog har blitt noe bedre i mars og april, enn det den var i februar.
I proposisjonen til Stortinget skriver regjeringen at "En viktig årsak til de store driftsproblemene i vinter har sammenheng med snø og lange perioder med sterk kulde. Dette har avdekket et klart behov for forsert vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet i forhold til de vedlikeholdsplaner som er lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2010-2019."
Inkludert omprioriteringer, overføringer av ubrukte midler fra i fjor og overføringer fra investeringer som ikke blir gjennomført er det til sammen 260 millioner som kan spres rundt på våre jernbanelinjer. Se fordelingen i egen boks.