Slik så det ut på Oslo S mandag ettermiddag etter at all togtrafikk mellom Oslo S og Lysaker ble innstilt som følge av feil med signalanlegget på Skøyen. (Bilde: Holm, Morten )
Birger Hestnes er regionsjef i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det var kabelbrann i denne kulverten som stanset all togtrafikk i nærmere ett døgn i november i fjor. (Bilde: Jernbaneverket )

- Jernbanen kan for lite om risikovurderinger

Det sa beredskapssjef Arthur Gjengstø i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under elsikkerhetskonferansen som startet i dag.

– Vi opplever at våre krav knyttet til sikring av driftskontrollsentraler overgår det som finnes av krav i andre sektorer, for eksempel i jernbanesektoren. Slike driftssentraler blir viktigere og viktigere, derfor gjennomfører vi våre første tilsyn av slike i løpet av året, sier Gjengstø til TU.no.

God timing

Da Norsk Elektroteknisk Komités (NEK) elsikkerhetskonferanse startet, var det fortsatt forsinkelser i togtrafikken som følge av at ni kabler ble ødelagt i brann på Skøyen stasjon mandag formiddag.

En ødelagt kabel på samme sted lammet togtrafikken også i forrige uke.

Les også:

Dermed kunne seminaret knapt bli mer aktuelt.

Regionsjef Birger Hestnes i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) trakk trådene tilbake til kabelbrannen på Oslo S som stoppet all togtrafikk i landet i 20 timer i november i fjor.

Les også:

Vanlig

Også Hestnes er kritisk til Jernbaneverkets manglende kartlegging av risiko og sårbarhet.

– Selve problemstillingen er kjent. En «vanlig» skade på en høyspentkabel forplanter seg og det svikter i en svak skjøt. Det er også et helt vanlig prinsipp, både i Oslo og andre byer verden over, å legge kabler for både høyspent, lavspent og samband i samme kulvert. Problemene oppstår fordi Jernbaneverket åpenbart ikke har tatt høyde for dette risikomomentet i motsetning til de fleste andre sammenlignbare aktører; sykehus, kraftselskaper, finansinstitusjoner, offshoreanlegg og passasjerskip, sier Hestnes.

Bedre reserve på laptopen

I sin rapport etter Oslo S-skandalen skriver DSB at Jernbaneverket ikke hadde gjort noen reell sikkerhetsvurdering av eget forsyningssystem. Det hjalp lite med dieselaggregat ettersom det nødvendige sambandssystemet kun hadde to timers batteribackup.

– De fleste har bedre reservekraftsystemer hjemme på laptopene sine enn det Jernbaneverket hadde på Oslo sentralbanestasjon. Men vi i DSB er nå mest opptatt av å ta lærdom av denne saken enn å være refsende og straffende, sier Hestnes.

Les også: