BYGG

Jenter vil endre bransjen

AMBISIØSE:  Vi skal ikke gå i jentefellen og være redd for risiko, bedyrer de to gründerne Janne Aas-Jakobsen (t.v) og Janicke Mathisen. Sammen skal de bruke BIM til å modernisere byggenæringen.
AMBISIØSE: Vi skal ikke gå i jentefellen og være redd for risiko, bedyrer de to gründerne Janne Aas-Jakobsen (t.v) og Janicke Mathisen. Sammen skal de bruke BIM til å modernisere byggenæringen. Bilde: Joachim Seehusen
Joachim Seehusen
23. apr. 2011 - 13:06
Vis mer

Det sier Janne Aas-Jakobsen, daglig leder i Consigli, et selskap som fra 1. april meldte seg på i kampen om oppdrag i norsk byggenæring.

Bak står Janne Aas-Jakobsen, Janicke Mathisen og en tredje kvinnelig gründer som når dette skrives fortsatt ikke har avklart forholdet til gammel arbeidsgiver og derfor ønsker å være anonym.



Dobbeltarbeid

– Vi skal drive strategisk rådgivning og forretningsmessig rådgivning med fokus på lønnsomhet. Industrialisering er viktig for å få marginene bedre i byggenæringen, sier Janne Aas-Jakobsen.

Hun mener timingen er riktig. Utviklingen av BIM (se faktaboks, red.anm.) er kommet så langt at det ikke lenger er en teknisk sperre. BIM er forbi forskningsstadiet og har entret det forretningsmessige stadiet. Hittil er det bare få som har klart å tjene penger på BIM, selv blant entusiastene. Marginene er små i byggenæringen, og selv de fremste talsmenn for BIM har vansker med å dokumentere lønnsomhet.

– Det er mye dobbeltarbeid og flere eksempler der det drives parallelt på gamlemåten selv i BIM-prosjekter. Jobben vår blir å få dem til å slutte med gamlemåten. I mange bedrifter er det lett å få penger til for eksempel ny programvare, men å få penger til å ta nye arbeidsprosesser i bruk er langt vanskeligere. Hvis du kjøper nytt verktøy uten å ta det i bruk får du dobbelt kostnad og ingen gevinst. Det er jo viktig også å se på hva man slutte å gjøre, først da blir det lønnsomt.

Les også: BIM-utdanning sikrer jobb

Lederne tør ikke

– Atferdsendring kan være en tung prosess, det har mange før dere fått erfare?

– Vi må inn i bedriftene og jobbe sammen med dem. Vi skal ikke legge igjen kun rapporter, det skaper ingen endring, fastslår Aas-Jakobsen.

– Hvem er bremseklossene som hindrer effektiv utnyttelse av BIM-verktøyet?

– Det er de lederne som ikke tør investere i endringsprosesser. De er ikke modige nok når de kun tør å investere i utstyr

Les også: Ny BIM-standard i støpeskjeen

Prosess

Ved siden av BIM skal Consigli tilby interiørrådgivning, og en avtale med en interiørdesigner er allerede på plass. Det er Tine Ramstad, som også er representert i styret.

– Mange interiørdesignere er faglig og kunstnerisk dyktige, men de er for dyre og glemmer praktisk kundeorientering i løsningene de foreslår og er altfor dyre, hevder Janicke Mathisen.

Det skal Consigli bidra til å rette på, og Mathisen mener å ha svaret.

– Prosess. Alle er så produktorientert og glemmer prosessen. Vi er prosessorientert, dessuten er kundeorientering nesten fraværende i byggenæringen.

Mathisen trekker frem et eksempel hun selv har vært med på.

– Vi skulle lage en sportsbutikk på seks uker. Da jeg startet prosessen mente designerne at dert ville ta seks måneder og koste langt over en million kroner. Vi klarte det på seks uker og brukte kun en halv million. Det skyldtes først og fremst god prosess.

Les også: Krever mer orden i ny bygningspolitikk

Fra tronen

For å bidra til å industrialisere byggenæringen vil Janne Aas-Jakobsen få den bort fra tradisjonell tankegang. Det rammer blant annet arkitektene.

– For 100 år siden var arkitektene ofte prosjektledere for store bygg. Det var ikke unaturlig siden deres kunnskap var viktig for nesten hele bygget. I dag er det fortsatt ofte arkitekter som har prosjektlederrollen, men tekniske installasjoner som arkitekter ikke har kunnskaper om står for en ganske stor del av både kostnadene og arbeidene ved et bygg. Det henger rett og slett for mye tradisjoner igjen i byggenæringen.

Les også: – Ingeniørene må ut av kontorene

Ambisiøse

For 2011 skal Consigli omsette for tre millioner kroner. Noen kontrakter er allerede på plass. For neste år håper gründerne å nå fem millioner i omsetning og at de kan begynne å ansette.

– Vi skal bli store. Vi skal ikke være bare "de tre jentene". Vi skal forsøke å ikke gå i jentefellen og ha aversjon mot risiko. Dessuten har vi både kompetanse og nettverk, fastslår Aas-Jakobsen.

Internasjonalt ser hun for seg markeder i de landene som har kommet langt i bruk av BIM. Aas-Jakobsen ser ikke bare for seg et nærmarked i for eksempel Norden, men ramser opp både Italia, USA og Australia som mulige kandidater til å motta norsk ekspertise.

– I Norge ligger vi i tet på BIM, det må vi kunne bruke. Enten kan vi selge våre tjenester gjennom partnere, eller prøve selv.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.