I disse miljøtider har Land Rover slitt med omdømmet, med store modeller med høyt drivstofforbruk.
I 2011 skjer det imidlertid en endring. Range Rover LRX er en helt ny serie fra Land Rover. Bilen ble introdusert som en konseptbil i 2007.
Hybrid
Den nye bilen er todørs hybrid med et framdriftssystem ikke ulikt hva som i dag finnes i Lexus RX 400h.
Det betyr trinnløst gir med både elektrisk og motordrift på framhjulene, mens bakhjulene er drevet rent elektrisk.
Biodiesel og strøm
Selve motoren er toliters turboladet diesel som kan gå på biodiesel.
Forbruket på denne bilen er foreløpig målt til 0,47 liter per mil, med et CO2-utslipp på 120 gram/kilometer, noe som er nær hva BMW oppnår på sine mest effektive modeller i dag.
Bilen er konstruert for å være energibesparende, og noe av energien fra bremsene vil regenereres tilbake til batteriene under oppbremsing.
Kjøper kvoter
Til sammenligning: Land Rovers største modell, Range Rover med kompressormatet V8 bensin, slipper ut hele 348 gram/kilometer CO 2.
For å blidgjøre miljøvernaktivister følger det med tre års CO 2-kvoter på kjøpet av en slik bil.
Lav vekt
Land Rover, som lager de fleste av sine biler i aluminium, har lagt vekt på å få ned vekten med lette resirkulerbare materialer blant annet i interiøret.
Setetrekk og dashbord er laget i resirkulert plast fra flasker. Land Rover hevder at materialet er like behagelig som skinn.
Integrert iPhone
Andre detaljer på prototypen er instrumentpanel i TFT-LCD, berøringsskjermer, innebygget bluetooth med radio samt iPhone integrertintegrert i interiøret.
Det gjenstår å se hva som kommer i produksjonsutgaven. Disse detaljene vil bli frigjort i 2010.
Les mer hos Land Rover.