SAMFERDSEL

Italiener med turbodiesel

Stein Bekkevold
25. apr. 2006 - 08:00

Den er robust og ganske stillegående også, takket være karosseriets vrifasthet på over 180.000 daNm/rad. Bare de nyeste Volvo’ene er stivere.

Når det gjelder sikkerhet har bilen sannsynligvis ingenting å frykte fra konkurrentene: Den er konstruert og testet for å få topp karakter i EuroNCAPs testing av kollisjonssikkerhet og barnesikring, og har åtte 8 kollisjonsputer – derav to ekstra for fører og frontpassasjer – i knehøyde.

Du blir forført

Når du kjører bilen en uke med åpent sinn, slik denne skribent gjorde, er det lett å bli forført. Bilen har masse italiensk sjarm samtidig som teknikken virker mer tysk enn i mange tyske biler.

Alfa 159 byr på god balanse mellom komfort, eleganse, plass og selvsagt kjøreegenskaper. Hjulopphenget er nytt: Foran er det doble, høyt monterte triangellenker (trapesformet sett bakfra) og bak er det en flerstags-konstruksjon som faktisk sluker ujevnheter.

På kjøpet får du bedre styrestabilitet og -respons – poenget er at geometrien styrer hjulene vertikalt – rett opp og rett ned, ingen uønskede endringer i sporvidden og responsen.

Ny turbodiesel

De to ulike 1,9 liters JTD Multijet dieselmotorene har en spesiell turbo utviklet av Alfa Romeo selv, mens den nye 2,4 JTD Multijet har et nytt topplokk og nye veivaksler.

Alle tre motorer tilfredstiller Euro 4 kravene, og har vedlikeholdsfritt partikkelfilter(DPF) som stort sett eliminerer partikler, i tråd med de nye Euro 5 retningslinjene.

Partikkelfilteret holder hele bilens livsløp og behøver ikke byttes eller overhales. De sporty kjøreegenskapene støttes av nye, kraftfulle motorer med full avgassrensing.

De tre nye JTS bensinmotorene har dobbel variabel ventilstyring (både innsug og eksos).

Bensin sterkest

Sterkest er en bensindrevet kruttpakke på 3,2 liter og 183 kW/ 260 hk, deretter følger en 2,2 liters på 133 kW/185 hk og så en 1,9 liter på 114 kW/160 hk.

Alle tre tilfredstiller Euro 4 kravene og utnytter den direkteinnsprøytede JTS teknikken (Jet Thrust Stoichiometric).

Toppklassen

Alfa Romeo har også lagt seg i toppklassen når det gjelder kraftfulle og effektive turbodieselmotorer.

Den kraftigste er 2,4 liters JTD Mulitjet med 148 kW/200 hk – og gode 320 Nm moment, deretter følger to 1,9 liters JTD Multijet motorer.

Høyt moment, lavt forbruk og ditto lave utslippstall er typisk for denne nye generasjonen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.