IT-system på gummihjul

  • arkivnyheter

Den stille revolusjonen, kaller en av BMWs ledende teknologer, Joachim Hauser det som nå skjer med bilens IT-system.

Opptil 40 prosent av det du betaler for en ny bil er IT-systemer. Fra en sped begynnelse på 70-tallet, må mekanikken nå vike mer og mer for silisium og programvare. I dag er bilen blitt et rullende IT-system.

- Denne utviklingen vil fortsette med eksponentiell vekst. Dagens bil har mellom en og ti MB med programvare installert, men om ikke mange år vil en GB være vanlig, sier Hauser.

- Nitti prosent av all innovasjon på bilområdet er basert på elektronikk og programvare, og det er her vi må konkurrere. Selv om både Windows og Linux vil få en rolle i fremtidens biler, må de fleste operativsystemene utvikles spesielt. Vi kan ikke tillate at bremsesystemet plutselig går ned på grunn av en programmeringsfeil. Slike systemer har helt andre krav til sikkerhet og sanntidsegenskaper enn vanlige operativsystemer, sier han.

Gjennom navigasjonssystemer, elektronisk stabilisering, ABS-bremsing og andre systemer, yter bilen allerede verdifull assistanse til sjåføren. BMW lover likevel masse nyheter i årene fremover. De har flere i ermet allerede.

Hauser ser for seg at bilen blir mer lik en liten bedrift. Den får en sentral server som yter ulike tjenester til de forskjellige systemene og som det vil være mulig å oppgradere og utvide med nye funksjoner.

Bilene vil også få et omfattende service- og diagnosesystem som kan stå i trådløs kontakt med verkstedet. Det vil kunnen varsle føreren om nødvendig vedlikehold eller til og med reparere visse ting over nettet.

Bil med Blåtann

Hauser ser også for seg at bilene i trafikken kobles sammen i et nettverk slik at de kan utveksle informasjon.

Slik lokal trafikkinformasjon fra bilenes sensorer kan være et verdifullt supplement til regional informasjon som kan varsle om glatte partier og små kødannelser.

På kortere sikt er Bluetooth en viktig standard for å integrere bilen mot mobiltelefoner og annet utstyr. Denne standarden vil vare i mange år og gjøre at du ikke trenger å bytte bil hver gang du bytter telefon.

Aldri hel-automatisk

Sjåfører skal fortsatt ha en rolle i førersetet. Selv om bilen blir stadig smartere, ser ikke Hauser for seg at BMW vil lage en helt autonom bil:

- Vi selger kjøreopplevelse, og da passer ikke selvgående biler inn hos oss, sier han.

Likevel vil fremtidens bil ha evnen til å forutse situasjonen som kan føre til ulykker og tilby føreren all mulig assistanse for å unnslippe situasjonen.

I verste fall vil systemet sørge for at ulykken får så små konsekvenser som mulig ved å posisjonere bilen best mulig før det smeller og samtidig stramme sikkerhetsbeltene og utløse airbagene.