Tussentunnelen må oppgraderes som mange andre tunneler fra 80- og 90-tallet. Oppdraget går sannsynligvis til Istad Elektro i Molde. (Bilde: ll. Statens vegvesen)

Istad Elektro oppgraderer Tussentunnelen

Tussentunnelen er en privat, bompengefinansiert tunnel som krysser kommunegrensen mellom Molde og Fræna. Da den ble åpnet i oktober 1990, ble avstanden mellom sentrene i to kommunene redusert med 6,4 km. Nå går det mot slutten av den første bompengeperioden.

I likhet med mange andre tunneler fra 80- og 90-tallet tilfredstiller ikke Tussentunnelen lenger tidens krav. Bilistene får derfor ingen glede av at den er nedbetalt i første omgang. 15. februar blir tunnelen stengt for oppgradering, og trafikken blir ledet over på den gamle vegen.

Oppgraderingen består i at alt elektrisk utstyr blir skiftet ut. Dette er nødvendig for at styrings- og sikkerhetssystemene skal oppfylle sikkerhetskravene. Dessuten skal havarinisjene forlenges. Jobben må være gjort innen 1. juli. Da blir tunnelen åpnet på nytt. Det samme blir bomstasjonen. Oppgraderingen er også bompengefinansiert. I følge prognosene vil det gå to og et halvt år fra gjenåpningen til det blir gratis å kjøre gjennom Tussentunnelen.

Den gamle vegen utenom tunnelen heter riksveg 64. Den beholdt nummeret etter tunnelåpningen selv om den i praksis ble redusert til en lokalveg. Hovedvegen mellom Molde og Fræna går gjennom tunnelen. Her går 80 prosent av gjennomgangstrafikken, men fordi vegen er privat, har den ikke noe nummer.

I forbindelse med omorganiseringen av vegnettet fra årsskiftet blir riksveg 64 omklassifisert til fylkesveg 64. Det nummeret beholder den til regningen for oppgraderingen av Tussentunnelen er nedbetalt. Da overtar fylket ansvaret for vegen gjennom tunnelen. Samtidig blir den omklassifisert til fylkesveg 64, og den gamle vegen rundt tunnelen får omsider status som kommunal veg.