DATATELE

iPhone solgte 200 000

HAR ALT: Apple iPhone. Mobiltelefon. Smartphone. Musikkspiller. Multimediespiller. MP3-spiller. iTunes. iPod.
HAR ALT: Apple iPhone. Mobiltelefon. Smartphone. Musikkspiller. Multimediespiller. MP3-spiller. iTunes. iPod. Bilde: Apple
Stein Jarle Olsen
2. juli 2007 - 13:06

iPhone-hypen har nærmest vært utrolig, og fredag ble telefonen lagt ut for salg i Apple- og AT&T-butikker i USA.

Køene før åpningen skal ha vært lange, og ulike analysebyråer har regnet seg frem til at salget totalt skal ha vært rundt 200 000 enheter i løpet av det første døgnet. Noen snakker om tall helt opp i 500 000 for hele helgen.

I toppsjiktet

AT&T, Apples eksklusivt utvalgte nettverksleverandør for iPhone, skal ha sagt at de aller fleste av selskapets 1800 butikker var utsolgte innen 24 timer. Trip Chowdry i Global Equities anslår at AT&T solgte rundt 72 000 telefoner, mens Apple selv solgte ca. 128 000 iPhone-enheter.

Disse tallene er helt i toppsjiktet av hva analytikerne på forhånd spådde, og kan muligens tyde på at iPhone vil bli en stor suksess, til tross for de noe kontroversielle valgene gjort av teknologi- og designteamet.

Aktiveringsproblemer

Alt var likevel ikke rosenrødt for Steve Jobs og Apple. Mange av iPhone-kundene klaget over problemer med aktiveringen av sin iPhone-konto, en prosess som kun kan gjøres via iTunes.

Utallige kunder fikk beskjeden "Din aktivering krever lenger tid for fullføring," og irritasjonen har vært stor på ulike nettfora i helgen. Mange av kundene som tok med seg sine mobiltelefonnumre fra andre operatører opplevde også at de eksisterende abonnementene ble deaktiverte, slik at de kun kunne ringe nødnumre.

Ubrukelig telefon

Telefonens andre funksjoner kan heller ikke benyttes når telefonen ikke er aktivert.

– De fleste aktiveringene går som planlagt i løpet av minutter. Noen har problemer, og vi jobber nå med å løse disse , sier talsmann for AT&T Mark Siegel.

Selskapet har imidlertid ikke villet si noe om hvor mange som ble rammet av problemene. Ventetiden for å komme gjennom til selskapets kundeservice var også på langt over en time. Og mange av kundene så seg nødt til å ringe flere ganger.

– Kan hjelpe

Rob Enderle hos analysebyrået The Enderle Group tror ikke kaoset kommer til å ødelegge for iPhone-salget. Han sier til Tmcnet.com at slike hendelser ikke er uvanlige når så mange mennesker skal kjøpe noe samtidig.

– Det kan til og med hjelpe Apple, om de klarer å behandle de frustrerte kundene på en god måte. Det spiller ikke så stor rolle om produktet blir ødelagt eller ikke, men du må behandle dine kunder bra, sier Enderle.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.