Foreløpig er CHC Helikopter Services nye digitale dokumentveske på teststadiet, men systemet kan være operativt ganske snart.
Målet er å levere søknaden til Luftfartstilsynet før jul.
– Primært gjør vi dette for å bedre kvalitetssikringen og oppdateringen av manualene når de er i elektronisk format. Sekundært sparer vi vekt og får en mer effektiv håndtering av et stort bokverk, forklarer Tor-Andreas Horne som er flygesjef i CHC Helikopter Service.
Electronic flight bag
To stykk Ipad 2 veier cirka halvannet kilo, mens papirmanualene som tilhører et helikopter fyller i dag en stor koffert og veier i overkant av 20 kilo. Dette er viktige papirer som jevnlig gjennomgår et avansert revisjonsarbeide.
Det som kalles en «electronic flight bag» (EFB) har eksistert i ulike varianter siden tidlig 1990-tall. Men mye av det som tidligere har vært på markedet av EFB-er har helikoptrene allerede i sitt Flight Management System.
I CHCs tilfelle er dokumentleseren og kommunikasjonsmodellen det mest interessante.
Prosjektet pågår i hele CHC Helicopter, og konsernet har nylig inngått en avtale med Appareo Systems i Fargo, Nord-Dakota som skal utvikle integrasjonen mellom systemer i Helikopter Service og Ipad 2.
Først i helikopterbransjen
På Ipadene vil man også få visualisert innflygingskart. Dernest kan flygerne bruke dem til mer effektivt etterarbeid i cockpit, for eksempel loggføring.
– Fordelen med Ipad er at det er en driftssikker, lett og rimelig plattform. Det er ingen tvil om at dette er framtiden. Vi i Helikopter Service er godt fornøyd med å være de første som tar dette i bruk i helikopterbransjen i Norge, sier Horne.