Internett er førstevalget

data-/telenytt Redigert av Finn Halvorsen

Internett og fjernsyn er folks favorittmedier i hele den vestlige verden. 45,6 prosent sier internett er førstevalget, mens 34,6 prosent sier det samme om TV. Det er konklusjonen i en fersk undersøkelse fra Online Publishers Association, en interesseorganisasjon tilknyttet de største amerikanske medieselskapene.

- Dette har sammenheng med nettets stadig økende kapasitet og brukermuligheter. Nettbrukerne er allsidige i sine aktiviteter på nettet. De ser videosnutter, hører radio, har videokonferanser osv., sier administrerende direktør Toril Nag i Lyse Tele.

TV-bransjen har innsett at dersom den skal holde på seerne, må folk få de samme tilbudene som på internett - men med bedre kvalitet.

- Vi merker stor pågang fra medieselskaper som har laget programmer for vanlig fjernsyn. Nå ønsker de å lage bredbånds-TV. Selskapene må tenke nytt for å møte folks endrede vaner, sier Nag. Lyse Tele har så langt 6000 Triple Play-kunder, og over 13.000 på venteliste.

Bredbånds-TV innebærer en mye mer aktiv form for TV-titting, i tillegg til at seeren kan se TV-programmer i reprise når han eller hun ønsker det. Bransjen ser for seg muligheter for større bruk av aktive meningsmålinger, diskusjonsforum, interaktive spill, til og med muligheten til å påvirke handlingen i filmer og serier.