Slik ser modemet ut som du må ha når du skal bruke mobilt bredbånd fra Nordisk Mobiltelefon eller ICE, som er den nye merkevarenavnet. (Bilde: Trond Heggelund)
ICE-sjef Nils Petter Tetlie mener at de ikke har sååååå dårlig dekning.

Innrømmer dekningsfeil og forsinkelser i utrullingen

  • datatele

Nils Petter Tetlie har i Computerworld beklaget dårlig dekning i Sør-Norge. Men ovenfor Teknisk Ukeblad er han ikke enig at de har dårlig dekning fra Trondheim og nordover:

– Jeg kjenner meg ikke igjen i påstanden om at vi skal ha så dårlig dekning på de konkrete stedene som dere tar opp. I Trondheim har vi selv målt dekningen med meget godt resultat – selv ut på fjorden har vi god dekning, sier administrerende direktør Nils-Petter Tetlie.





Minst to måneder forsinket

Han innrømmer derimot at selskapet har dårlig innendørsdekning over hele landet, men at dette fremgår på dekningskartet som ligger nettstedet ICE.no.

– I motsetning til Telenor og NetCom opplyser vi på interaktive kart hvor vi har og ikke har innendørsdekning. Vi jobber nå med å forbedre både innendørs- og utendørsdekningen, sier Tetlie.

Han forklarer at de er forsinket med utrullingen av bredbåndsnettet og basestasjonene. De ligger cirka to måneder etter det de hadde planlagt.





Skal styres fra Norge

– Dette betyr at der vi skulle vært med utbygging i juli, vil vi være i september, sier Tetlie.

Han hevder at forsinkelsene skyldes at de ble rammet av streiken som telemontørene hadde i sommer, samt at prosjektlederansvaret for utbyggingen ble ført fra Sverige.

– Dette ansvaret overføres nå til Norge. Vi har i den forbindelse hyrt inn Ole Christian Skredsvik fra Teleplan. Han har bakgrunn fra Telenor Mobil hvor han i sin tid jobbet mye med utrullingen av nettet deres. Med Skredsvik med på laget regner jeg at mange av våre innkjøringsproblemer raskt vil bli løst, sier Tetlie.