Innrømmer dekningsfeil og forsinkelser i utrullingen

Slik ser modemet ut som du må ha når du skal bruke mobilt bredbånd fra Nordisk Mobiltelefon eller ICE, som er den nye merkevarenavnet. (Bilde: Trond Heggelund)
ICE-sjef Nils Petter Tetlie mener at de ikke har sååååå dårlig dekning.
  • datatele

Nils Petter Tetlie har i Computerworld beklaget dårlig dekning i Sør-Norge. Men ovenfor Teknisk Ukeblad er han ikke enig at de har dårlig dekning fra Trondheim og nordover:

– Jeg kjenner meg ikke igjen i påstanden om at vi skal ha så dårlig dekning på de konkrete stedene som dere tar opp. I Trondheim har vi selv målt dekningen med meget godt resultat – selv ut på fjorden har vi god dekning, sier administrerende direktør Nils-Petter Tetlie.





Minst to måneder forsinket

Han innrømmer derimot at selskapet har dårlig innendørsdekning over hele landet, men at dette fremgår på dekningskartet som ligger nettstedet ICE.no.

– I motsetning til Telenor og NetCom opplyser vi på interaktive kart hvor vi har og ikke har innendørsdekning. Vi jobber nå med å forbedre både innendørs- og utendørsdekningen, sier Tetlie.

Han forklarer at de er forsinket med utrullingen av bredbåndsnettet og basestasjonene. De ligger cirka to måneder etter det de hadde planlagt.





Skal styres fra Norge

– Dette betyr at der vi skulle vært med utbygging i juli, vil vi være i september, sier Tetlie.

Han hevder at forsinkelsene skyldes at de ble rammet av streiken som telemontørene hadde i sommer, samt at prosjektlederansvaret for utbyggingen ble ført fra Sverige.

– Dette ansvaret overføres nå til Norge. Vi har i den forbindelse hyrt inn Ole Christian Skredsvik fra Teleplan. Han har bakgrunn fra Telenor Mobil hvor han i sin tid jobbet mye med utrullingen av nettet deres. Med Skredsvik med på laget regner jeg at mange av våre innkjøringsproblemer raskt vil bli løst, sier Tetlie.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå