PÅ DYPT VANN: Telenors konserndirektør Jon Fredrik Baksaas kommenterte Bangladesh-skandalen under åpningen på bransjetreffet Telecruise. (Bilde: Leif Hamnes)

Innrømmer å ha vært naiv

  • IT

Telenor har hatt for stor tro på at selskapets HMS-politikk ville smitte over på underleverandørene nærmest automatisk, innrømmer Jon Fredrik Baksaas.

Torsdag møter han i bedriftsforsamlingen og avgir ny forklaring.

Bedriftsforsamling møtes for å velge et nytt medlem til Telenor-styret. Baksaas vil også benytte anledningen til å redegjøre for bruddene på selskapets etikkregler i Bangladesh og hvilke tiltak som er iverksatt.

Cruiseforedrag

Baksaas møtte i dag til Telecruise. Han skulle i utgangspunktet holde et foredrag med den heller svevende tittelen «En spennende reise».

– De siste ukene har bydd på spenninger vi kunne vært foruten, sa Baksaas foran en nærmest samlet telebransje i dag.

Uten kontroll

Telenor-sjefen viet derfor første del av foredraget til de mange skandalene som har rammet selskapets virksomhet i Bangladesh.

– Jeg er den første til å beklage at vi ikke har hatt orden på dette, og kontrollert sammenhengene mellom GrameenPhone og deres underleverandører. Telenor har fokusert sterkt på å motvirke korrupsjon, men ikke tilstrekkelig på HMS-siden hos underleverandørene, sa Baksaas.

– Umodne

Telenor har undervurdert visse aspekter under sine mange ekspansjoner i utviklingsområder, som i tilfellet Bangladesh og GrameenPhone, innrømmet Baksaas.

– Disse selskapene vokser i rekordfart til å bli nasjonale ikoner – og dermed blir det også sterkere fokus på disse selskapene. Vi har vært umodne og naive. Med det mener jeg at vi nok har trodd at smitteeffekten fra Telenor har vært nærmest automatisk, sa konserndirektøren.

Leier inn DNV

Han redegjorde samtidig for at selskapet nå har iverksatt flere kort- og langsiktige tiltak for å rette opp omdømmeskaden og kritikkverdige forhold, og får blant annet hjelp av Det Norske Veritas (DNV) til deler av jobben.

– Nå må vi følge opp helse, miljø og sikkerhetsaspektet sterkere gjennom hele kjeden ned til underleverandørene, sa Baksaas.