Innendørs navigasjon skal kunne fortelle nøyaktig hvor i butikken du finner fiskebollene

Norsk firma vil skape global standard for innendørs navigasjon.

Innendørs navigasjon skal kunne fortelle nøyaktig hvor i butikken du finner fiskebollene
Forkbeard-sjef Wilfred Booij (t.v.) tror de har svært gode muligheter til å erobre verdensmarkedet for innendørs navigasjon. De har unik norskutviklet ultralydteknologi og en riktig forretningsmodell. Her får han og Terje Aasen, som leder forretningsutvikling og forretningsallianser, digitalministerbesøk av Nicolai Astrup på standen i Barcelona. Foto: Forkbeard

Norske Sonitor har skaffet seg en spesiell posisjon innenfor innendørsnavigasjon. Flere har prøvd å konkurrere med dem, men ingen ser ut til å ha klart å gjøre det med lyd. Konkurrentene holder seg stort sett til radio. I noen tilfeller fungerer det greit, men radio har en stor ulempe. Signalene går gjennom vegger, vinduer og gulv og da er det ikke lett å si posisjonere inne i et rom. Plutselig kan man få beskjed om at enheten som skal spores er i et annet rom eller en annen etasje.