BYGG

Ingeniørbedrifter i dødens dal

Joachim Seehusen
1. feb. 2008 - 06:04

Norconsult føler seg trygg. Men noen mindre konkurrenter bør ikke føle seg trygge.

– Det er en vanskelig posisjon å være i midten, vi har definert det som dødens dal, sier John Nyheim, administrerende direktør i Norconsult, Norges største rådgivningsselskap, om sine mellomstore konkurrenter.

– Jeg vil ikke spå slutten på de mellomstore selskapene, men utviklingen til færre selskaper vil fortsette. Jeg tror også at de som blir igjen vil etablere fastere allianser med andre rådgivningsselskaper, sier Egil Bøckmann, styreleder i Rådgivende Ingeniørers Forening, RIF.



800 flere ansatte

– Norconsult har som mål å nå en omsetning på 2,5 milliarder kroner i løpet av 2011, det betyr nærmere 800 flere ansatte, forteller Nyheim. I 2007 hadde selskapet en omsetning på 1,6 milliarder kroner.

Nyheim tror at det meste av veksten må komme som resultat av oppkjøp. I løpet av de siste fire årene har Norconsult kjøpt 24 selskaper. Nyheim forhandler i disse dager om kjøp av minst to andre RIF-bedrifter, men vil ikke fortelle hvilke. Ledelsen i Norconsult har laget en liste over andre RIF-bedrifter som interesserer dem, der figurerer ikke bare småbedrifter.

– Vi har en oversikt over aktuelle bedrifter, og vi ser også på større aktører, bekrefter Nyheim. Han peker på at det også er et generasjonsskifte på gang i en rekke RIF-bedrifter. – Vi skal ikke se bort ifra at noen ønsker å kapitalisere.



Tøff framtid

Opticonsult med 140 ansatte fryktet framtiden. Det var begrunnelsen fra ledelsen da selskapet før jul lot seg kjøpe av det langt større Sweco Grøner.

– Kundene ønsker i økende grad å kjøpe tjenester fra landsdekkende, flerfaglige selskaper. Kravene til kompetanse øker, og det blir lettere å ta utviklingskostnader når det er flere hoder å dele dem på, sa Ole-Petter Thunes, administrerende direktør i Opticonsult.

Ledelsen i Sweco Grøner har bekreftet at den fortsatt er klar til å kjøpe om muligheten byr seg.



Vil vokse

Også Multiconsult, nest størst i Norge, ønsker å vokse videre. I løpet av de siste fem-seks årene har selskapet kjøpt 20 av sine konkurrenter. – Vi vil fortsette oppkjøp, men slik vi bedømmer det, må det meste av veksten komme gjennom organisk vekst, sier Håkon Sannum, administrerende direktør i Multiconsult.

Sannum er ikke fullt så pessimistisk på vegne av de mellomstore. – En ting er at det ikke er så mange igjen å kjøpe opp, men jeg tror også at de kan betjene et annet marked. Det er en rekke oppdragsgivere som selv ikke er veldig store, det kan være interessant for de mellomstore. Så tror jeg de med spesielle nisjer, for eksempel Aas-Jakobsen vil leve godt videre. Men de uten en nisje vil få det stritt.

Sannum mener det skal være mulig å vokse uten å ta markedsandeler fra andre.

– Vi skal vokse innen områdene drift, vedlikehold og modifikasjoner, så skal vi vokse innen industri, infrastruktur og samferdsel og energi. Alle disse områdene er i vekst, så det blir mer å gjøre, sier han.



Høk over høk

Internasjonalt blir selv de største norske rådgivningsfirmaene små, og de er interessante for gigantene.

– Vi hadde friere på døren i 2007, men vi avviste tilbudene. Vi har også tidligere fått tilbud om å bli kjøpt av større utenlandske selskaper, forteller Nyheim. Det kan skyldes at det er god butikk å drive rådgivning i Norge.

– I Norden er fortjenestemarginen høyest i Norge og langt høyere enn i Sverige og Danmark, sier Nyheim.

– Ja, det er god lønnsomhet i Norge, bekrefter Sannum. – På sikt tror jeg nok Norden vil bli ett marked og ikke så fragmentert som nå. Multiconsult er ikke forsøkt kjøpt av utenlandske storselskaper. Det skyldes nok at vi har en stor internasjonaleier.



Gammel påstand

Dr. tech. Olav Olsen AS lever godt med sine 100 ansatte og har ved flere anledninger avslått forespørsler om oppkjøp.

– Påstanden om at man må være stor, har jo vært der i 30 år. Men vi er ikke multidisiplinære, vår ekspertise er konstruksjoner, sier daglig leder Tor Ole Olsen. – Det betyr at vi må være flinke til å samarbeide, vi har jobbet mye med det. Jeg tror det er sunt at vi hele tiden må være på tuppa for å være attraktive

Administrerende direktør Trond Hagen hos Dr.ing. A. Aas-Jakobsen AS har også bestemt seg for å overleve som mellomstor. – Det er riktig at komplette, flerfaglige tjenester blir mer etterspurt. Vi har tenkt mye på dette og valgt å møte det ved å inngå allianser med andre, sier Hagen. – Men det er riktig at det vil bli færre mellomstore, jeg tror den utviklingen vil fortsette, legger han til.

– Å være stor er overhodet ikke noe mål, i våre strategimøter har vi til og med diskutert om vi skal bli mindre, forteller Olsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.