Kuldeportene i hver ende av Nordkapptunnelen blir ofte påkjørt. Vegvesenet vil ha nye detektorsløyfer for å hindre flere påkjørsler, men ingen ga pris på jobben. (Bilde: Wikimedia Commons)

Ingen vil oppgradere Nordkapptunnelen

To av de åtte hadde gjort det klart på forhånd at de ikke kom til å gi pris, men de seks andre var mulige anbydere. Den dårlige interessen kom likevel ikke totalt overraskende på Vegvesenet - da det skulle arrangeres anbudskonferanse 15. april, var det heller ingen som meldte sin interesse.

Hva som skal skje videre er foreløpig uvisst. Det som er sikkert er at Vegvesenet står fritt til å forhandle med entreprenører når en jobb har vært ulyst uten at noen har gitt anbud.

Nordkapptunnelen er en 6 875 meter lang tunnel under Magerøysundet i Finnmark. Den inngår i vegforbindelsen som knyttet Magerøya til fastlandet i 1999. Ny krav til utrustning i tunneler er hovedårsaken til at den må oppgraderes etter bare 10 års bruk.

I dag er det krav om evakueringslys i lange tunneler, i forrige årtusen var det ikke det. For å imøtekomme dette kravet skal det monteres 109 LED-armaturer. For evakueringslyset skal det etableres sikringsveger og styrestrømkretser. Dessuten skal det legges ned 15 km kabler.

Entreprisen som nylig har vært ute, omfatter flere oppgaver, blant annet skal det legges ned en ny detektorsløyfe foran tunnelåpningene.

I hver ende av tunnelen er det en kuldeport. Disse ble satt opp for å kunne redusere omfanget av frostsikring i tunnelen. Løsningen har ikke vært noen stor suksess, portene blir påkjørt gang på gang. De er konstruert for å gi etter, så det får ingen alvorlige følger for dem som kjører på dem, men portene blir skadet. For å hindre flere påkjørsler, skal det legges en ekstra detektorsløyfe 200 meter fra tunnelåpningen på hver side.