Risikonivået er ikke akseptabelt hvis Oslofjordtunnelen igjen skal åpnes for tungbiltrafikk, går det fram av en rapport Safetec har utarbeidet på oppdrag fra Statens vegvesen.
Ytterligere tiltak
Etter Brannen stenger Oslofjordtunnelen i minst to uker har den vært stengt for alle kjøretøyer over 7,5 tonn.
I en risikoanalyse understrekes det at selv om foreslåtte tiltak iverksettes, lar det seg ikke gjøre å komme på et nivå som gjør ferdsel av tungbiltrafikk akseptabel.
– Med det grunnlaget vi har nå, må vi sette inn ytterligere tiltak i Oslofjordtunnelen. Foreløpig er det ikke aktuelt å åpne for tungbiltrafikk. Det blir tidligst neste år, sier avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen til NTB.
Les også: Oslofjordtunnelen stengt i minst to uker
Tilfeldigheter
23. juni fikk nødetatene melding om brann og røykutvikling i Oslofjordtunnelen mellom Sætre på Hurumlandet og Drøbak. En lastebil hadde begynt å brenne i bunnen av tunnelen, som ligger 134 meter under havet.
I rapporten slås det fast at det i brannen 23. juni bare var tilfeldigheter som gjorde at ingen omkom av røykforgiftning.
Safetec konkluderer med at ved en tilsvarende stor brannhendelse, vil strakstiltakene som er foreslått gi en akseptabel risiko i tunnelen.
Les også: Oslofjordtunnelen stengt 300 ganger i året
Ikke god nok effekt
Ingen av strakstiltakene vil kunne gi betydelig effekt for dem som fanges av røyken ved en eventuell brann.
De risikoreduserende tiltakene vil trolig gi en redusert frekvens av branntilløp, men effektene vil ikke være gode nok til å gi tilstrekkelig sikkerhet etter en eventuell åpning for tungbiltrafikk, blant annet fordi de ikke i stor nok grad treffer den mest kritiske målgruppen av tunge kjøretøy, fremgår det av rapporten.
Les også: Rekordår for Oslofjordtunnelen