Regjeringen kaller Nasjonal transportplan tidenes samferdselsløft, og legger opp til å bruke 322 milliarder kroner på vei, jernbane og andre transporttiltak de neste ti årene.
Les også: 322 milliarder til transport
Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri, mener dette bærer bud om at det politiske Norge, etter 30 års unnlatelsessynder og flikking, er i ferd med å bevege seg inn på rett spor i samferdselspolitikken.
Sterkere satsing
– Nå legges det faktisk opp til en sterkere satsing; både på tidsmessige veier og en modernisert jernbane, sier han i en melding.
Men de har neppe sprettet champagnen helt i Norsk Industri ennå.
Lier-Hansen viser til et enormt etterslep i samferdselssektoren og mener det derfor ikke er noen grunn til å ta bølgen over at det endelig legges opp til noen fornuftige grep innen vei- og jernbaneutbyggingen.
– Det er også grunn til å minne om at planer er en ting, faktisk bevilgede midler over statsbudsjettet er noe ganske annet, sier han.
Må følges opp
Interesseorganisasjonen Transportbrukernes Fellesorganisasjon, som blant annet inkluderer NHO og flere av deres medlemsorganisasjoner, Maskinentreprenørenes Forbund, Norges Skogeierforbund og Norsk Landbrukssamvirke er godt fornøyd med rammene som organisasjonen hevder vil styrke bedriftenes konkurransekraft
– Jernbanesatsingen trappes videre opp i NTP, med satsing på de mest trafikkerte strekningene rundt Oslo. Strekningene er i dag flaskehalser for både person- og godstransport, og denne satsingen vil komme hele jernbanenettet til gode, sier Jo Eirik Frøise, direktør i Transportbrukernes Fellesorganisasjon
Han mener det er viktig at planen ikke bare blir tomme løfter, men at politikerne kommer på banen i å gjøre denne planen mer forpliktende med påfølgende løfter om bevilgninger.