– Det er gledelig at Havarikommisjonen ikke har funnet feil på toget. Nå kan NSB fortsette testkjøringen av de nye Flirt-togene, og jeg håper disse nye togsettene kan settes i trafikk så snart som mulig, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.
Neste uke
Også i NSB er de lettet over at det ikke var noe feil på togsettet.
– Det bekrefter at togene er trygge og gode, og det er en forutsetning for å kunne kjøre dem. Vi er nå i ferd med å legge siste hånd på de øvrige forbedringene før vi gjenopptar testingen. Vi håper å kunne ha togene på skinnene igjen i løpet av neste uke, sier konserndirektør Tommy Ingulstad i NSB Persontog til NTB.
Testkjøring
NSB drev testkjøring av det nye sveitsiske togsettet da det sporet av i en sving mellom Nykirke og Holmestrand på Vestfoldbanen.
Høy fart er trukket fram som en mulig årsak til at toget sporet av.
Rett før svingen hvor ulykken skjedde, går fartsgrensen ned fra 130 til 70 kilometer i timen.
Den foreløpige rapporten fra havarikommisjonen påpeker at dette er en hastighetsreduksjon som ikke er uvanlig i det norske jernbanenettet.
135 km/t
Toget kjørte i 135 kilometer i timen da bremsene ble aktivert før ulykken.
Alle de fem om bord slapp unna uten alvorlige skader.