FORSKJELLER: Hybridbiler, som Toyota Prius, er populære i USA. I Europa er det imidlertid bare solgt i underkant av 9.000 biler så langt i år. (Bilde: Toyota)

Ingen biler er miljøvennlige

  • Motor

Økt fokus på miljøvern har ført til at bilprodusentene nå markedsfører mange flere biler som miljøvennlige.

Det vil Forbrukerombudet ha en slutt på.

Endret

Grunnen er at miljøpåstandene sjelden lar seg dokumentere. Dermed er markedsføringen villedende, og i strid med markedsføringsloven.

Etter et møte med bilbransjen har Forbrukerombudet snekret sammen nye retningslinjer for markedsføring av biler. Disse retningslinjene stiller bilbransjen seg bak.

Bransjen kan fortsatt vise til miljøvennlige sider ved bilene, men kun hvis det kan dokumenteres.

Men direkte bruk av begreper som "miljøvennlig" og "grønn" er ikke lenger tillatt.

Toyota med dieselhybrid