(Bilde: KV "Ålesund" )

Ingen automatisk overvåking

Lasteoperasjonene offshore skjer manuelt. For å finne ut om det er lekkasjer, sammenlignes målingene foretatt på plattformen med de målingene som foretas om bord på shuttletankeren.

Denne sammenligningen skjer ikke kontinuerlig. Den er heller ikke sikker, siden målingene kan variere, men over tid skal de være like. En fylleoperasjon kan ta inntil 20 timer for de største shuttletankerne, og det kreves ekstra årvåkenhet for å sikre at det ikke er lekkasjer.

Brukes for undervanns prosessanlegg

Det finnes lekkasjeovervåkingssystemer for installasjoner under vann som undervanns lastebøyer, men de er ikke brukt i forbindelse med lasteoperasjoner. StatoilHydro har installert slike lekkasjeovervåkingssystemer på Troll Pilot, Tordis og Ormen Lange.

– Vi har nylig testet slike systemer og de virker utmerket på over 500 meters avstand, sier Jens Abrahamsen i Bjørge Naxys i Bergen.

Lytter etter lekkasjer

Systemet består av en passiv og aktiv sonar. Lekkasjer avgir en lyd som kan fanges opp av en passiv sonar. Den aktive sonar detekterer bobler som følge av gasslekkasjer.

– Vi har ikke levert overvåkingsanlegg til undervanns lastebøyer, men de fungerer utmerket på rørledninger og vil således også kunne brukes ved lasteoperasjoner sier Abrahamsen.

Er instrumentelt

Systemet vil kunne brukes på UKOLS-systemet på Statfjord. Et UKOLS-system består av en bunnramme som er forbundet med plattformen via en rørledning.

Fra bunnrammen går et vertikalt stigerør opp til en svivel som holdes oppe av et flytelegeme. Fra svivelen går et fleksibelt stigerør til en ny svivel, som igjen har et nytt fleksibelt stigerør som trekkes inn i baugen på Navion Britannia. De fleksible stigerørene leveres av Coflexip.

– Systemet er overvåket med trykkfølere for lekkasjer. I tillegg er det montert en ventil som kan utløses hydroakustisk nederst på det vertikale stigerøret for å stoppe oljelastingen, dersom det skulle oppstå en lekkasje, forteller Kjell Mork i Marine Technology i Kristiansand. De selger UKOLS-systemet.

Uforståelig lang tid

– I tillegg er det manuell overvåking av volumene som fylles både på plattformen og om bord på shuttletankeren. Det er også en telemetriforbindelse mellom tanker og plattform for å overføre disse dataene slik at forskjeller kan oppdages, forteller Mork.

– Jeg kan ikke forstå at det tok lang tid å oppdage lekkasjen. Med 4000 Sm3 over bord, så må de ha pumpet i minst tre kvarter uten at de oppdaget lekkasjen. Det ble jo ikke sett før de så olje på havet da dagslyset kom frem, sier Kjell Mork, som har mange års erfaring fra Statfjord-feltet.