MODELLBASERT: PC-utviklingen med kraftige maskiner gjør at modellbasert konstruksjon på infrastruktursiden nå kommer for fullt, mener Chris Bradshaw hos Autodesk.
Skjermkuttet viser Autodesk Novapoint for planlegging av veier, broer og trafikksystemer.

Infrastruktur i 3D

  • ikt

Gøteborg: Novapoint er løsninger innefor arealplanlegging, kommunalteknikk, terreng- og samferdselsplanlegging. Løsningene er basert på bruk av Autodesks AutoCAD som DAK-plattform.

– Autodesk vil ikke selv lage konkurrerende systemer med Novapoint selv om vi nå har lansert Civil 3D. Vi har allerede et nært samarbeid med Vianova og har nå inngått en salgsavtale for Storbritannia som vi har store forhåpninger til, sier Chris Bradshaw, nestsjef for Autodesks avdeling for infrastrukturløsninger.

– Vianova er en viktig partner, og det er fint at vi kan hjelpe dem med å ekspandere virksomheten.

Bradshaw legger ikke skjul på at han er begeistret for det arbeidet som gjøres av folkene hos Vianova:

– Det unike er at de både er bygningsingeniører og kan programmere. Som programmerer er det viktig at du har erfaring for å lage et godt brukergrensesnitt til programmene. Da er det er viktig å forstå hvordan brukeren arbeider, sier han.

Lagt ned 115 manneår

Arbeidet med Autodesk Civil 3D startet for hele fem år siden, og i alt er det lagt ned 115 manneår i utviklingen. Dette er største løftet for Autodesk siden de lanserte 3D-programmet Inventor for maskinkonstruksjon for en del år siden. At det tar lengre tid å innføre 3D på byggsiden, tror han skyldes at byggsiden er mer fragmentert og derfor går utviklingen langsommere.

Dessuten er infrastrukturprosjekter store og krever mye mer datamaskinkraft.

– Vi måtte også vente slik at vi kunne se hvordan prosessorutviklingen ville bli for å gi oss kraftige nok PC-er til en fornuftig pris. Hvis du nå ikke tar i bruk 3D, er du snart ikke konkurransedyktig. Terrenget er tross alt ikke flatt, det har jo tre dimensjoner, poengterer Bradshaw.

Autodesk startet ikke med utviklingen av programmet fra bunnen. De hadde allerede kjøpt opp det amerikanske systemet Land Desktop, men det var ikke laget for bruk utenfor USA. Sammen med Autodesk Map 3D ble dette brukt som grunnlag for utviklingen av Civil 3D. Selv om produktet kan brukes rett ut av boksen, vil det også være at bra grunnlag for å lage spesielle løsninger.

Nasjonale tilpasninger

I løpet av første kvartal neste år vil det komme norske tilpasninger av programmet.

– Tilpasningene må gjøres på grunn av forskriftene i de forskjellige land, sier Hans Olav Michelsen hos Autodesk i Norden.

Civil 3D integrerer tegnefunksjonalitet i AutoCAD og karttegning i Autodesk Map 3D med dynamisk, relasjonsbasert byggeteknisk funksjonalitet.

– Når du forandrer på modellen, vil dokumentasjonen og forandre seg automatisk. Det gir også bedre tegningseffektivitet, forklarer Michelsen.

Det sentrale er 3D-byggmodellen. Den inneholder selve kjernegeometrien som punkter, flater, parseller, veier og gradering. Dersom én del av modellen endres, vil alle tilhørende deler oppdateres dynamisk. Hvis man for eksempel forandrer høyden eller kurven på en vei, vil plotting av seksjoner, mengder, foreslåtte konturer og presentasjonstegninger bli oppdatert dynamisk.