Industrien holder stand

  • produksjon

På tross av dårlige tider i industrien bruker leverandørene store ressurser på å vise seg frem i den nye storstua på Lillestrøm 24.-27. september. Årets motto er det dagsaktuelle Nyskaping og internasjonalisering.

- På kort sikt har ikke konjunkturendringene hatt noen betydning. Både utstillere og vi har en my lenger horisont, sier kongress- og prosjektsjef Per E. Wessel i Norges Varemesse. Han er veldig fornøyd med at oppslutningen er så god.

Industridagene består av seks fagutstillinger, innen tunge bransjer for norsk industri: Maskin og verksted, Transport, lagring og emballering, Hydraulikk og pneumatikk, Elektro, elektronikk og automatisering, Vedlikehold, reparasjon og drift samt Plastforum. Det siste er nytt av året.

- Plast er en så viktig del av norsk industri at den bør være med, sier Wessel. I år er det ikke så mange utstillere med, men han håper på flere neste gang når plastfolket har evaluert årets deltagelse. Total er rundt 650 bedrifter representert fordelt på 310 stands. Netto solgt standplass er 11.000 m 2. Svenskene svikter i år. De har bare leid 500 m 2 mot 1500 for fire år siden. Wessel håper at noen bedrifter som melder seg på i siste liten.

Party

Kong Harald kunne ikke åpne årets utstilling. Det kunne heller ikke nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen. Messeledelsen fant da ut at de dropper åpningsseremonien og bruker ressursene til et kveldsarrangement for alle utstillerne og deres forbindelser, kalt Industrinatten 02. Den blir arrangert i i nye Rainbow Hotell Arena. Det blir festbuffet, underholdning og fest lover Wessel. 300 var påmeldt i forrige uke. Det er plass til bortimot 600 så her blir rift om de siste plassene.

Det er mer usikkert hvordan oppslutningen blir på de mange konferansene. Foreløpig er det god plass, men erfaringen til Norges Varemesse er at mange melder seg på de siste to ukene. De ti fagkonferansene er: Produktivitet i norsk industri, Sveisedagene 2002, Norsk ståldag, Vedlikehold, Produksjon, Plastekniske dager, SteelIT, Fra ide til marked og Yrkesmuligheter i industrien.

FinnOpp

26. september blir det klart hvem som får reise til Hannovermessen neste år for å vise frem sitt eget produkt. Sist årsskiftet ble FinnOpp utlyst, en oppfinnerkonkurranse som skal inspirere oppfinnere, nyskapere og produktutviklere til å løfte blikket og komme over i en kommersiell fase. Premien er full støtte til å realisere produktideen, få den ut på markedet, og altså stilt ut på verdens største industrimesse.

Over 500 sendte inn prosjektforslag til konkurransen. Prosjektansvarlig Rodney Th. Gulbrandseni Oslo/Akershus Oppfinnerforening sier at bare 200 var innenfor konkurransens formål. Selv blant disse var mange allerede på markedet.

Utvalgskomiteen har nominert 20 kandidater til den åpne konkurransen og sju til kvinneklassen. Arrangørene er skuffet over at så få ungdommer deltok. Ungdomsklassen er derfor strøket. Arrangørene av FinnOpp stiller også på messen med både oppfinnere og samarbeidspartnere.