Den norske gruppen, her i utstillingslokalene til MAN, fikk se en overraskende lite digitalisert og automatisert produksjon av lastebiler. (Bilde: Joachim Seehusen)
Tyskland, her representert ved rådhuset i München, har store utfordringer med digitalisering av industrien. (Bilde: Antonio Gravante)
Illustrasjonsfoto fra Festos "Teknologifabrikk"

Industriell suksess umulig uten toppkvalitet internett

Kapasitet og driftssikkerhet i nettet er kritisk for om Tyskland skal lykkes i å digitalisere industrisektoren. Det er også viktig at ikke kun de store konsernene, men også småbedriftene dras med inn i Industrie 4.0-tankegangen.

Digitalisering av industrien, eller som tyskerne har valgt å kalle det, Industrie 4.0, får økende oppmerksomhet, også ut over industrielle miljøer.

I desember arrangerte Norsk-Tysk Handelskammer en studietur til Bayern der temaet var Industrie 4.0. En gruppe på 26 personer var med, der både industri, bransjeorganisasjoner, LO, høyskolesektoren og forskning var representert.

Les: Industrie 4.0 – studietur til München

Doble hvert tiende år

– Hovedmålet er å doble produksjonskapasiteten hvert tiende år, men hva Industrie 4.0 er, avhenger veldig av hvem man spør og hvilken bransje de jobber i, sa Axel Demmer, prosjektleder ved Fraunhofer-Institut für Produktionstechnologie i Aachen.

Internett er en kritisk faktor

Tyskland, her representert ved rådhuset i München, har store utfordringer med digitalisering av industrien.
Tyskland, her representert ved rådhuset i München, har store utfordringer med digitalisering av industrien. Foto: Antonio Gravante

Demmer understreket at etter hans syn var en av de viktigste oppgavene nå at alle parter står opp overfor politikere og myndigheter både lokalt, regionalt og nasjonalt.
– Om Industrie 4.0 skal lykkes, er den viktigste utfordringen nettilgang, både kapasitet, hastighet og nettsikkerhet må forbedres med de store datamengdene som skal overføres, sa han.

Svake tjenester

I en kommentar på nettsidene til iKuben, en industriell klynge i Møre og Romsdal, sier daglig leder Hilde Aspås, som deltok på studieturen, at hun opplevde elektronisk betalingsformidling og mobilnett som ikke ga den ytelsen hun var vant til under tysklandsturen.
– Selv om dette er forbrukererfaringer kan det fortelle noe om utfordringene tysk industri står overfor. Det industrielle internett krever mye av infrastrukturen, derfor vil vi lovprise all norsk satsing på god infrastruktur både i bredbånd og mobilnett, sier Aspås.

Mangler IT-kompetanse

Dr. Manfred Dangelmeier, også han fra Fraunhofer, fortalte at det er gjort undersøkelser som viser at 67,4 prosent av tyskerne ikke frykter at automatisering skal fjerne arbeidsplasser.
– Men jobbene vil få et helt annet innhold enn i dag, og det vil bli behov for mer IT-kompetanse enn dagens fabrikkarbeidere har, sa Dangelmeier.

Digitalisering ukjent i tysk industri

Inntrykket som blir gitt er at «alle» i Tyskland kjenner til Industrie 4.0. Men Dr. Andreas Heindl fra Deutsche Akademie Der Technikvissenschaften, det tyske tekniske vitenskapsakademi, helte kaldt vann i blodet på entusiastene.

– Det jeg ser er at alle de store bedriftene kjenner og implementerer Industrie 4.0, men at forbausende mange av de små og mellomstore ikke engang vet hva det er. De små er så fylt opp med dagligdagse gjøremål at de ikke har kapasitet til å tenke fremtidens industri, eller Industrie 4.0.

Les også: Advarer mot umenneskelige cyberfabrikker

Alle må med

Heindl advarte de store konsernene, og han understreket at de alle var avhengige av at også de små kom med.
– Standardene blir ofte satt av de store. Det er avgjørende at de også tenker på å trekke de mindre med og setter åpne standarder som alle kan benytte.
I Tyskland er ansvaret for Industrie 4.0 lagt til Finansdepartementet og Forskningsdepartementet. En viktig del av dette samarbeidet er å utarbeide femårsplaner.
– Disse planene har kun ett mål: å holde tysk industri i live, sa Heindl.
Han fikk full støtte av Axel Demmer som også pekte på faren for at Industrie 4.0 kunne bli et prosjekt for de store elitekonsernene.
– Jeg kjenner selv flere bedrifter med 6000 ansatte og mer som ikke ofrer dette en tanke. Det er en av oppgavene i femårsplanene, å få med alle.

Mye manuelt arbeid

En av bedriftene den norske gruppen besøkte var lastebilprodusenten MAN. Vice president Erik Franz kunne fortelle at de jobbet tett sammen med Scania, men at de internt heller snakker om digitalisering enn om Industrie 4.0.
– Lastebilproduksjon er langt mindre automatisert enn annen bilproduksjon, sa Franz.
Det var overraskende, enda mer overraskende var det å gå gjennom montasjelokalene. Det var som å komme tilbake til 80-tallet. Lastebilene gled sakte gjennom en produksjonslinje der nær sagt alt ble gjort manuelt. Det var knapt en automatisert prosess å se, selv lakkeringen ble gjort manuelt, av en operatør med ansiktsmaske og håndholt lakkeringspistol.

Les om: Festo kuttet transportkostnadene med 90 prosent

Stuidietur München Industrie 4.0
Stuidietur München Industrie 4.0 Joachim Seehusen

Planlegger digitalisering

– Vi planlegger for en digital fabrikk. Vi har begynt, og foreløpig er vi kommet dit at alle prosesser er like i våre produksjonsanlegg. Det fører til at vi kan flytte folk uten at ny opplæring er nødvendig. Min konklusjon er at digitalisering ikke er ett stort prosjekt, men det er mange små. Arbeidet er i gang, vi har blant annet et system som sender data fra maskinene som fres drivaksler tilbake til produsenten. Resultatet er bedre, rimeligere og mer forutsigbart vedlikehold, sa Franz.
– Vi noterte oss også at tenkningen i innovativ utvikling er konservativ i forhold til oss. Tyskerne legger stor vekt på struktur og er gode på det. Vi tror det går an å jobbe bedre med en mer dynamisk modell. I vår innovasjonsmetodikk er vi mer på «design thinking», en metode der vi kan bevege oss litt fram og tilbake for å komme til et resultat, sier Aspås.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)