INDUSTRI

Wärtsilä kjøper Hamworthy

SJØVANN: Produksjon av sjøvansscrubber ved Hamworthy Krystallon i Moss. Scrubberen skal stå mot sjøvann, svovel og andre korrosive stoffer og er derfor laget i duplex stål.
SJØVANN: Produksjon av sjøvansscrubber ved Hamworthy Krystallon i Moss. Scrubberen skal stå mot sjøvann, svovel og andre korrosive stoffer og er derfor laget i duplex stål. Bilde: Tore Stensvold
Tore Stensvold
22. nov. 2011 - 11:24

Wärtsilä vil styrke sin posisjon som leverandør av skipsutstyr, spesielt miljøteknologi- og gasskipsrelaterte løsninger ved oppkjøpet av Hamworthy.

Den norske teknologibasen til Hamworthy er spesielt viktig for Wärtsilä, kom det fram under en pressekonferanse i Helsingfors tirsdag.

Synergi

– Teknologien til Hamworthy utfyller vår egne og vil gi oss flere muligheter og nye markeder, sa konserndirektør Jaako Eskola i Wärtsilä Ship Power på pressekonferansen.

Hamworthy blir et eget område innen Ship Power.

Eskola påpekte at strengere miljøkrav til skipsfart vil bli viktige drivkrefter for rederiene når de skal bestille nye skip.

Bredde

– Vi får en svært bred portefølje av utstyr og teknologi for mer miljøvennlige skip, med alt fra dual fuel LNG-motorer, rene gassmotorer, avgassrensing og ballastvannrensing, sa han.

Hamworthys store spekter av utstyr for olje- og gassektoren, kombinert med skipsløsninger, gir Wärtsilä større leveransemuligheter til flere markedssegmenter.

Jaakko Eskola, konserndirektør i Wärtsilä Ship PowerShipping Scenarios 2030: Wärtsilä har laget tre framtidsscenarier:  Rough Seas, Yellow River og Open Oceans. Hvert scenario ramser opp en rekke forutsetninger og problemer som må løses. Felles: Skipstransport er viktig, energiressurser  knappe, klima er i endring.  Ferskvann er knapphet. Tre skipstyper: Tankskip for ferskvann, MegaBox-carrier (containerskip for Megaboxer ¿ 1 MB=16 TEU) og Algehøsteskip for biodrivstoff. Skipene må kunne drives av ulike typer drivstoff.
SYNERGI: Konsernsjef for Wärtsilä Ship Power sier at Hamworthy tilfører nye teknologier og nye markeder. Det er ikke noen overlapping, bare tilførsel av nytt, ifølge Wärtsilä. Tore Stensvold

Fyller opp FPSO

Eskola pekte på at Wärtsilä og Hamworthy sammen kan levere store deler av det som utgjør et flytende produksjonsanlegg, en FPSO.

– Ved å kombinere våre teknologier kan vi levere alt fra LNG-motorer og framdriftssystem, elektro- og automatiseringssystem, inertgassystem, separasjonssystemer, nitrogenanlegg, laste- og lossepumper, ballastvannssystem, gjenvinningsanlegg og rensesystemer, sa Eskola.

Moss og Asker

Hamworthy har to store avdelinger i Norge; Hamworthy Moss med systemer og utstyr for skip samt Hamworthy Oil and Gas med base i Asker. Det er drøyt 200 ansatte i Norge og bedriftene omsatte for nær 800 millioner kroner i fjor.

Etter det TU kjenner til, ser de ansatte i Hamworthy positivt på overtakelsen. Styret og ledelsen i Hamworthy, som har rundt 1000 ansatte totalt, anbefaler overtakelsen.

UK-basert

Overtakelsen må godkjennes med 75 prosent av stemmene på generalforsamlingen i Hamworthy.

Hamworthys hovedkontor ligger i Pool i Storbritannia. Selskapet har åtte fabrikasjonslokaler, deriblant to i UK og to i Norge. Hamworthy har også anlegg og kontorer i Kina, Singapore, Danmark og Tyskland.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Hamworthy i Norge har mye av sitt utspring i tidligere Kværner.

Les også:

Vasker eksosen

– Lag framtidsskipet!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.