UTSLIPP: Nye, mer drivstoffeffektive biler selger mer i Europa. Her nye Opel Astra, presentert på bilmessen i Frankfurt. (Bilde: Trond Gram)

Vrakpant øker salget

  • Industri

FRANKFURT: Etter 14 måneder med synkende bilsalg solgte europeiske bilprodusenter 2,8 prosent flere biler i juli og tre prosent flere i august, sammenlignet med samme tid i fjor. Det hjelper godt på for en utarmet industri.

Men økningen i salget kommer i stor grad av offentlig finansierte ordninger, som økt vrakpant for å få bilister til å bytte ut sine gamle biler med nye, mer miljøvennlige modeller. Dette har også økt tilbudet av mindre, renere biler.

«Miljøvennlige biler»

På verdens største bilmesse i Frankfurt er miljø gjennomgangstema.

Her er alle biler «miljøvennlige». De som ikke er rene elektriske, eller hybride, har visst et så lavt forbruk at en skulle tro de bare slapp ut O-en i CO2.

Ifølge nyhetsbyrået AP er tendensen at land som ikke har innført vrakpantordninger, som Irland og Latvia, faller salget av nye biler fortsatt dramatisk. Men i land som Storbritannia, Frankrike og her i Tyskland, nasjoner med store og viktige bilselskaper, er tendensen motsatt.

Øker salget drastisk

I juli økt tysk bilsalg med 29,5 prosent. I Storbritannia var økningen 2,4 prosent, noe som er første økning i salget siden april 2007.

Trenden fortsatte i august, med en økning på 28,4 prosent i Tyskland, seks prosent i Storbritannia, sju prosent i Frankrike og 8,5 prosent i Italia.

– Positive signaler

– Det er enkelte markeder som går bra, samtidig som det er mange store, viktige bilnasjoner som også henger etter. For eksempel Spania. Men det er mange positive signaler. Vi har merket en markert større framtidsoptimisme i hos leverandørene bare de siste ukene, forteller Ronny Lie, kommunikasjonsdirektør i Kongsberg Automotive.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en tilsvarende trend i Norge, hvor bilsalget økte med 1,7 prosent i august, sammenlignet med fjoråret.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i Norge i august er 147 g/km.

CO2 var gjennomgangstema

Redusert CO2-utslipp var også gjennomgangstemaet da Opel lanserte sin nye Astra i Frankfurt. Den såkalte ecoFlex-modellen til Opel gir CO2-utslipp på 98 gram per km for Corsa og 99 gram for den nye Astraen.

– Drivstofføkonomisering er det store temaet her i Frankfurt i år og vi har redusert drivstofforbruket med 12 prosent i gjennomsnitt på alle våre modeller, sa Carl Peter Forster, Gms Europa-sjef, da han viste frem den nye bilen.

Potensielt nede i null

Med den nye Amperaen er utslippene potensielt helt nede i null, hvis bilen kjører på elmotoren. Det kan den gjøre i 60 kilometer, før en 1,4 liters bensingenerator slår inn. Hvor mye den slipper ut da, var det ingen som ville si noe om.

– Vi regner med at 80 prosents av folks kjøreturer vil være 100 prosent elektriske, sier Opels Frank Weber til Teknisk Ukeblad.