MOTOR

Valgte polsk for gassferger

Stein Jarle Olsen
18. okt. 2010 - 11:47

Torghatten Nord hadde et vell av tilbydere å velge blant da de skulle bygge fire nye LNG-ferger til hurtigbåtstrekningene Bodø-Værøy-Røst-Moskenes og Lødingen-Bognes.

Les saken: Verft i kø for LNG-bygg

Polsk signering

Nå har de besluttet å signere kontrakt med verftet Remontowa i Gdansk i Polen.

– Remontowa er et trygt valg for oss. De har lang erfaring på bygging av ulike typer ferger og sitter med en solid kompetanse på gassferger, sier administrerende direktør Bjørn Laksforsmo i Torghatten Nord i en pressemelding.

Han legger til at de allerede har fire ferger under bygging hos Remontowa.

– De vant ikke bare på pris, men også på kvalitet og leveringsdyktighet, sier Laksforsmo.

LNG-DRIFT: LMG Marin har designet LNG-fergene. Lengde: 93 meter, bredde 16,4 og 4 meter dypgang. Propulsjonssystem: Promas fra Rolls-Royce (gassmotor + propulsjon) Ferjen får en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop.
LNG-DRIFT: LMG Marin har designet LNG-fergene. Lengde: 93 meter, bredde 16,4 og 4 meter dypgang. Propulsjonssystem: Promas fra Rolls-Royce (gassmotor + propulsjon) Ferjen får en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop.

Milliardkontrakt

De nye fergene skal gå i det høyeste fartsområdet i Norge, og vil ha en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop. Fergene er designet av LMG Marin.

Kontrakten mellom Statens vegvesen og Torghatten Nord har en verdi på cirka 1,4 milliarder kroner, og omfatter fergetrafikk over Vestfjorden i Nordland.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Håpet

Torghatten Nords valg går imot hva Norsk Industri håpet på.

Bransjesjef Erik Holland uttalte til Teknisk Ukeblad tidligere i år at han håpet ett av de mange norske verftene med kompetanse på ferger og LNG ble valgt.

– Vi har svært god kompetanse i Norge på å bygge LNG-ferjer. Det er flere verft som er aktuelle her, sa Holland.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.