Torghatten Nord hadde et vell av tilbydere å velge blant da de skulle bygge fire nye LNG-ferger til hurtigbåtstrekningene Bodø-Værøy-Røst-Moskenes og Lødingen-Bognes.
Les saken: Verft i kø for LNG-bygg
Polsk signering
Nå har de besluttet å signere kontrakt med verftet Remontowa i Gdansk i Polen.
– Remontowa er et trygt valg for oss. De har lang erfaring på bygging av ulike typer ferger og sitter med en solid kompetanse på gassferger, sier administrerende direktør Bjørn Laksforsmo i Torghatten Nord i en pressemelding.
Han legger til at de allerede har fire ferger under bygging hos Remontowa.
– De vant ikke bare på pris, men også på kvalitet og leveringsdyktighet, sier Laksforsmo.
![LNG-DRIFT: LMG Marin har designet LNG-fergene. Lengde: 93 meter, bredde 16,4 og 4 meter dypgang. Propulsjonssystem: Promas fra Rolls-Royce (gassmotor + propulsjon) Ferjen får en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop.](https://images.gfx.no/580x/1749/1749978/Skisse%2520av%2520nybygg%2520til%2520Vestfjorden%2520(2)%25201008100959.jpg)
Milliardkontrakt
De nye fergene skal gå i det høyeste fartsområdet i Norge, og vil ha en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop. Fergene er designet av LMG Marin.
Kontrakten mellom Statens vegvesen og Torghatten Nord har en verdi på cirka 1,4 milliarder kroner, og omfatter fergetrafikk over Vestfjorden i Nordland.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Håpet
Torghatten Nords valg går imot hva Norsk Industri håpet på.
Bransjesjef Erik Holland uttalte til Teknisk Ukeblad tidligere i år at han håpet ett av de mange norske verftene med kompetanse på ferger og LNG ble valgt.
– Vi har svært god kompetanse i Norge på å bygge LNG-ferjer. Det er flere verft som er aktuelle her, sa Holland.