(Bilde: Anders j. Steensen)
RUGG: Roboten som skal stå på boredekket på Seabed Rig kan løfte inntil tre tonnn. - Så vidt jeg vet er dette verdens største industriobot, sier Kenneth Mikalsen. (Bilde: Anders J. Steensen)
KOMPAKT: Dette er den fullautomatiserte roughnecken som skal sette sammen borerør. (Bilde: Anders J. Steensen)
INNOVATØREN: Per Olav Haughom er mannen bak Seabed Rig. Han står også bak konstruksjonen av flere andre nyvinninger både for bergverksindustrien, kraftbransjen og oljeindustrien. Siste skudd på stammen er Seabed Rig. (Bilde: Anders J. Steensen)

Utvikler verdens største robot

  • Industri

STAVANGER: Dagens letekostnader etter olje og gass er for høye.

Det er særlig den nøye riggraten som drar kostnadene i været fordi det er mangel på rigger som kan operere enten på dypt vann eller i våre nordligste farvann.

Derfor tok blant annet Per Olav Haughom initiativet til å utvikle en undervanns borerigg i 2005.

Prosjektet under navnet Seabed Rig er blant de mest interessante teknologiprosjektene som pågår.

Derfor har Statoil gått inn med midler for å kunne gjennomføre prosjektet som planlagt. Målet er å kunne vise fram en enhet som virker på ONS i august 2010.





Henter folk fra robotindustrien PÅ HAVBUNNEN: Denne riggen skal plasseres på havbunnen på inntil 300 meters dyp. Selve borestrengen henger i et tannstangstyrt boretårn. Denne riggen plasseres over en standard utblåsingsventil(BOP). Den store industriroboten synes nede til høyre under messanindekket på riggen. Alle motorer på riggen er elektriske. Seabed Rig

Henter folk fra robotindustrien

Seabed Rig er ikke konstruert for å drive produksjonsboring, men skal foreløpig utelukkende brukes til leteboring.

– Utviklingsprosjektet er tredelt, vi skal gjennomføre mekanisk konstruksjon, utvikle et kontrollsystem for riggen, samt montere og utvikle systemer for roboter som kan operere enheten, forteller teknisk sjef Kenneth Mikalsen.

Han er en av dem som har stått bak utviklingen av verdens største industrirobot som skal monteres under vann i Seabed Rig.

I prinsippet kan riggen plasseres på hvor stort dyp som helst, da det er kabelen opp til hjelpefartøyet som er begrensningen.

– I utgangspunktet designer vi for 500 meter havdyp. Hele riggen skal være fullautomatisert. For å kunne utføre oppgaver på boredekk har vi utviklet denne sjuakse roboten. Total løftekapasitet på denne er tre tonn, forteller Mikalsen.





Innovasjon

Å utvikle en automatisert undervanns borerigg krever mye ny teknologi.

– Vi har utviklet en ny roughneck (automatisk boredekksarbeider), en ny robot, ny automatisk rørhåndtering, en helt ny boreslamspumpe, samt en ny tannstangstyrt borerigg. Alt er utviklet for bruk under vann, men kan like gjerne brukes på konvensjonelle installasjoner over vann, forteller initiativtaker og medeier i Seabed Rig, Per Olav Haughom.

– Nå begynner vi å få alle de viktigste bitene på plass. I første omgang vil vi lage et fult oppsett som vi vil prøve på land, før det lages et oppsett som kan settes på havbunnen. Det vi skal sjekke på land er funksjonaliteten til riggen for å kunne optimalisere drift og bevegelsesmønster, sier Haughom.









Virtuell virkelighet

Under operasjon er riggen knyttet opp mot et fartøy for å behandle boreslam og å styre selve boringen.

Kontrollsystemet er basert på virtuelle teknologi hvor alle bevegelser i riggen overføres i sann tid til store skjermer om bord på fartøyet.

– Dette er ikke ulikt en simulator, men forskjellen er at alle bevegelser vises på skjermen i sanntid. Dette gjelder ikke bare de utvendige komponentene, men også gir og maskiner i riggen, forteller Mikalsen.





Nominert til priser

Primært er Seabed Rig konstruert for å stå under vann, men kan utmerket brukes til konsvesjonelle boreoperasjoner.

Særlig for dem som har behov for mange brønner på land, som i oljesandsprosjekter og geotermisk energi, så kan en automatisk borerigg som er uten kontinuerlig bemanning spare utbyggere for store personellkostnader.

– Først og fremst er denne konstruert for å operere på dypt vann og i arktisk hvor det kan være vanskelig å komme til med tradisjonelle rigger, sier Haughom.

I oktober i år ble bedriften nominert av Norges forskningsråd til prisen for landets mest innovative bedrift.