Wärtsilä Ship Design og Sartor Offshore står bak det nye beredskapsfartøyet, som har plass til 370 personer dersom en plattform må evakueres.
Fra 1. oktober 2012 skal skipet inn i en langtidskontrakt Sartor Offshore har med Statoil. Skipet er skreddersydd formålet.
Brannslokking og oljesøl
Skipet, som har betegnelsen VS 465 MKII, er tilpasset flere formål.
– Primærfunksjonen er å være i beredskap i tilfelle oljesøl, brann eller behov for evakuering, sier salgssjef Tor H Vestbøstad Wärtsilä Ship Design til Teknisk Ukeblad.
Trangbodd
Alle 370 evakuerte skal få plass innendørs. -Regelverket definerer 0,7 kvadratmeter per evakuerte samt køyeplass til 10 prosent og 10 prosent samtidig dokapasitet, opplyser Vestbøstad.
Propulsjonssystem blir diesel-elektrisk med konvensjonelle propeller. -Propeller framfor azimuth gir bedre virkningsgrad og dermed lavere forbruk, sier Vestbøstad. Motorene vil gå på marin diesel, men fabrikant er ikke bestemt.
Tauekraft
Skipet har et dekksareal på 520 kvadratmeter. Et spesialarrangement i hekken gjør at det kan ta om bord lasteslanger og bøyer for vedlikehold og reparasjon. Skipet kan også brukes til nødtauing og får en trekkraft (bollard pull) på 120 tonn. I kravspeken står det at skipet skal være i stand til å taue alt fra lektere og skip til halvt nedsenkbare rigger .
Under dekk har skipet tanker til å ta opp oljesøl, boreslam og brine (saltlake).
Frakt og lagring
– Skipet har stor dekksplass og kan ta en del last og blant annet brukes som mellomlager og frakt mellom plattformer, sier Vestbøstad.
Han opplyser at Sartor Offshore vil bestemme seg for byggeverft i løpet av januar.
Videreutvikling
Sartor Offshore og Wärtsilä har samarbeidet over flere år, blant annet om design og utvikling av det multifunksjonelle fartøyet Ocean Alden med typebetegnelsen VS 465. Dette fartøyet skal rederiet operere for Gaz de France på Gjøa-feltet vest for Florø. Det nye skipet, som har typebetegnelsen VS 465 MK II, er en videreutvikling av Ocean Alden-designet.