INDUSTRI

Utstyrer forskningsskip

INTERNASJONALT: Det britiske forskningsskipet  Discovery er tegnet i Norge, byggesi Spania og får mye norskt utstyr og finske motorer.
INTERNASJONALT: Det britiske forskningsskipet Discovery er tegnet i Norge, byggesi Spania og får mye norskt utstyr og finske motorer. Bilde: Skipsteknisk
Tore Stensvold
4. jan. 2011 - 13:39

Skipet bygges i Spania for det britiske miljø miljøforskningsrådet Natural Environment Research Council (NERC), men design, framdriftssystem og mye av utstyret kommer fra Norge.

Discovery er tegnet av Skipsteknisk AS i Ålesund, som også tegnet NERCs forskningsfartøy RRS James Cook.

Kongsberg-utstyr

Kongsberg Maritime skal levere et fullt integrert system forskningsskipet. Kongsberg Maritime samarbeider med NERC og verftet for å utvikle og sy sammen både forskningssystemer og skipsoperative systemer for RRS Discovery.

Topp moderne hydroakustiske instrumenter utgjør om lag 80 prosent av leveransen.

Framdriftssystem

Wärtsilä har fått kontrakt på levering av Wärtsilä 20 dieselelektriske generatorsett, to styrbare hovedthrustere, en inntrekkbar baugthruster og komplett elektro- og automasjonssystem.

Framdriftssystemet leveres med selskapets patenterte dieselelektriske Low Loss-konsept, som reduserer effekttapet mellom motor og propell. Det betyr redusert kraftbehov og dermed også CO2-utslipp, ifølge Wärtsilä. De styrbare hovedthrusterne vil tilfredsstille kravene til standarden Ice class 1D.

Det meste av utstyret fra Wärtsilä skal leveres innen utgangen av 2011.

Stille skip

Ifølge Edward Cooper, prosjektansvarlig hos NERC, er det avgjørende at skipet er designet og konstruert slik at forskningsaktivitetene som skipet er bygget for kan utføres så effektivt som mulig.

- Det er en glede å samarbeide med Wärtsilä, som har utviklet svært avansert teknologi innenfor dette området. Spesielt viktige er metodene Wärtsilä bruker for å minimere undervannsstøy fra forskningsoppgavene som utføres, sier Cooper.

Nye Discovery

RRS Discovery bygges ved det spanske verftet C.N.P. Freire SA i Vigo og leveres i 2013. Forskningsfartøyet skal erstatte et 50 år gammelt skip med samme navn.

RRS Discovery blir 100 meter langt og koster 75 millioner pund (ca. 700 millioner kroner).

Uavhengig

NERC er Storbritannias fremste forskningsinstitusjon for finansiering og utvikling av verdensledende forskning, opplæring og kunnskapsutveksling innenfor området miljø.

For forskere vil det nye forskningsfartøyet representere en helt ny plattform for arbeid med noen av de viktigste miljøspørsmålene internasjonalt.

Det vil bli mulig å samle data og foreta målinger som kan tilføre kritisk viktig kunnskap om klimaendringer, marine økosystemer og undervannsseismisk aktivitet. Dette kan igjen lede til betydelige økonomiske og sosiale framskritt for verdens befolkning.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Viktig FoU

NERC koordinerer noen av verdens viktigste og mest interessante forskningsprosjekter innenfor områder som klimaendringer, helseeffekter av miljøforandringer og levende organismers genstrukturer. NERC mottar årlig 475 mill EUR fra forskningsbudsjettet til britiske myndigheter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.