Hurtigbåtkontrakt
- Mars 2009: Veolia Transport vant anbud om å trafikkere tre ruter med hurtigbåter for Troms fylkeskommune. Båtene skal settes i trafikk ca. ett år etter kontrakt.
- April 2009: Båtservice Mandal vant anbudskonkurranse om å levere tre hurtigbåter på 35 meter for 250 personer, bygget i karbonfiber. Tuco Composites i Danmark støper skrog og alt som bygges i karbonfibersandwich. Utrustes i Mandal.
- 23. mars 2010: MS Sollifjell overleveres Veolia Transport.
- 24. mars: Ved BUd utenfor Møre-kysten hører mannskapet et smell og deler av tunnelen går i oppløsning. Sjøfartsdirektoratet inndrar sertifikater.
- 15. april: Redningsskøyta Harald V finner et stykke av tunnelens underside, ca. 5,6 x 3,5 m trekantstykke ved Rørvik
Karbonfibersandwich
Slik støpes skrogene:
- T 700 karbonfiberduk (i antall og mønster ut fra spesifikasjoner for ønsket egenskap) fra Devold legges i form.
- Sandwichmaterialet legges oppå og nye lag fiberduk.
- Kanaler for resin (vinylester) er lagt inn i sandwichmaterialet.
- Plastduk tettes om formen og all luft suges ut (vakuum, vanligvis 0,9 bar).
- Det åpnes for resin som dermed suges ut igjennom kanaler og slanger og fyller alle tomrom.
Karbonfiberbåten Sollifjell gikk delvis i oppløsning på første tur etter overlevering fra verftet Båtservice Mandal til Veolia Sjø. Årsaken til ulykken er fortsatt en gåte.
Et trekantformet stykke av tunnelbunnen er funnet og brakt inn til laboratoriet hos SHT ved Lillestrøm. Det lå en måned i vannet før det ble funnet av redningsskøyta "Harald V" utenfor Rørvik i Nord-Trøndelag. Da hadde stykket drevet med vær og vind fra Bud utenfor Mørekysten.
Preget av sjøopphold
– Analyser av stykket kan nok hjelpe oss, selv om det bærer preg av å ha ligget i vannet i lang tid, sier SHT-inspektør John Wilsgaard.
SHT har slitt med å finne karbonfiberkompetanse i Norge som ikke har vært involvert i Sollifjell-prosjektet.
– Det er et relativt lite miljø, og det er tett sammenvevd, sier Wilsgaard.
Rapport i september
Nå er kontrakt skrevet med Det Norske Veritas. På fredag skal de granske Sollifjell på nært hold i Ålesund sammen med SHT og flere prøver skjæres ut for laboratorietesting.
DNV skal levere sin rapport innen 30. september. Flere av aktørene er utålmodige.
Sjøfartsdirektoratet har inndratt Sollifjells sertifikat. Verken rederi eller verft har søkt om godkjenning av de neste båtene i serien på tre.
Nye forbedringsforslag
– Sollifjell er holdt tilbake til den er sjødyktig igjen. Vi har dialog med rederi, verft og design vedrørende Sollifjell og søsterskipene. Vi har mottatt forslag til utbedring av struktur i forskip og tilhørende analyse av styrke. Disse er nå til vurdering, og må tas med i den helhetsvurdering Sjøfartsdirektoratet skal gjøre med tanke på en framtidig seilingstillatelse for alle fartøyene, sier kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet.
Han sier at det er naturlig at den foreløpig ukjente årsak til Sollifjell-havariet vil spille en rolle i denne vurderingen.
– Det er ett moment vi må ta med i vår behandling, sier Fjon.
Sjekker godkjenningsprosedyrer
SHT har gått grundig gjennom saksbehandling og godkjenningsprosedyrer. SHT-inspektør Wilsgaard vil ikke si noe om dette nå.
– Dersom vi ser noe kritikkverdig i godkjenningsprosedyren, vil det bli tatt opp i en foreløpig rapport som en sikkerhetstilråding, sier Wilsgaard.
Avviser støpefeil
Danske Tuco Composites har nå støpt skrogene til fire karbonfiberbåter for Båtservice Mandal.
Underleverandøren avviser kategorisk at det er brukt feil resin (lim) eller feil spesifikasjon på karbonfiberduken.
Administrerende direktør Jonas Pedersen i Tuco Composites sier at de har fulgt kravspesifikasjonene.
– LMG Marin har satt opp spesifikasjonene, både type karbonfiber, sizing (forarbeiding) og bindemiddel. Jeg vil ikke gå i detalj på hvilke spesifikasjoner vi fikk, sier Pedersen til Teknisk Ukeblad.
Spesifikasjoner varierer fra prosjekt til prosjekt. Det avhenger av hvilke egenskaper man er ute etter.
Han hevder at Tuco Composites har nødvendig kompetanse til vakuumstøping av de store katamaranskrogene.
– Produksjonsteknisk helt i tråd med det vi har gjort tidligere. Vi har erfaring i å bygge såpass store skrog. Blant annet har vi levert en 35-meters båt med DNV-klasse, en monohull for en amerikansk eier, sier Pedersen.
Han mener det er liten forskjell på å støpe to- og ett-skrogsbåter.
Tuco Composites er nå i gang med den siste båten for Båtservice Mandal, en 24-meters katamaran. Den leveres i løpet av sommeren.
– Vi så ingen grunn til å avvente rapport fra SHT, sier Pedersen.
