Virkningen av finanskrisen er foreløpig ikke så merkbar innen verfts- og utstyrsindustrien. Men i løpet av neste år og 2011 kommer ordretørken til å slå ordentlig ut.
Wenche Nistad, sjef for Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK), tror vi vil se en rekke permitteringer og at flere verft vil gå konkurs, sier hun til Dagens Næringsliv. – Fortsatt er ordrebøkene på mange verft fulle både i år og neste år. Men i 2011 er ordrebøkene helt tomme, sier hun.
Stille på salgskontoret
Norsk Industri deler hennes bekymring. Hittil i år er det bare bestilt 6 skip ved norske verft. I fjor var tallet 17. Heller ikke det spesielt høyt, men verftene hadde allerede ordrebøkene fylt til 2010 og 2011. Nå spises det godt av det lasset.
– Det er fortsatt 100 skip i ordre til en verdi av 50 milliarder kroner. Det kan bli svært utfordrende for mange verft om de ikke snart får mer påfyll, sier bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri til Teknisk Ukeblad.
Dominoeffekt
De første som rammes er prosjektingeniører. Deretter blir det stille i verkstedene. Utstyrsindustrien begynner også å merke ordretørken i løpet av 2010.
Holland tror norske verft og utstyrsindustri takler krisen bedre enn tilsvarende i mange andre land.
Koreansk kjempekrise
– Krisen er global. All skipsindustri går tøff tid i møte. Men vi er flinke til å omstille oss. Vi gjorde allerede mye ved forrige nedgangsperiode, 2003-2004. Vi er derfor bedre forberedt, tror Holland.
I fjor fikk verft i Korea inn bestilling på 420 skip. I år har det rast helt ned til 12. Holland tror Koreanske verft får større problemer til å omstille seg enn norske.
Dugnad
Nå maner han til en nasjonal dugnad for å hjelpe verftene i en kommende nedgangsperiode.
Havariet til Full City og nestenhavariet utenfor Trøndelagskysten nylig, er beviser for det, mener Holland.
– Vi trenger beredsskapskip, økt slepekapasitet og flere Kystvaktskip. Norske stat kan kreve at slike skip bygges ved norske verft og med norsk utstyr, sier Holland.