HJULENE: Hvert dekk har et trykk på 10 bar og tar en last på 8,5 tonn. Hjulparene er montert på en svingbar oppjekkbar arm. (Bilde: KNUT STRØM)
HJULENE: Hvert dekk har et trykk på 10 bar og tar en last på 8,5 tonn. Hjulparene er montert på en svingbar oppjekkbar arm.
FREMSTE: Med det nye skipstransportsystemet er TTS de fremste i verden på å flytte skip og skipsdeler mener Rolf-Atle Tomassen (til venstre) og Øivind Iversen.

Tunge skip på gummihjul

  • Industri

ASKIM: De åtte transportvognene har hver 12 hjul der to og to hjul er montert sammen på en vendbar og nedsenkbar arm.

De seks armene kan styres enten samlet eller individuelt. Framdrift og styring skjer med hydraulikk.





PLS-styrt

Sammen med de åtte vognene er det en følgebil med styrepanel som forsyner hver vogn med 18,5 kW elektrisk kraft for å drive hydraulikkaggregatet.

Hele systemet styres av avansert PLS-teknikk. Et bærbart styrepanel kan også brukes for styringen.

Selve stålarbeidet på vognene ble gjort i Tsjekkia, mens Askim Mek. Verksted AS har stått for montasje av det hydrauliske systemet. Styresystemet er utviklet av Controlteam i Bergen som har brukt PLS-utstyr fra Rockwell. Askim Mek. Verksted har bygget kraftbilen.

– Egentlig ble det bygget ti vogner, men ordren ble underveis forandret til åtte, sier adm. direktør Rolf-Atle Tomassen i TTS Handling Systems AS. Rent formelt er TTS underleverandør til Rolls Royce som har fått ordren av US Corps of Engineers. Transportsystemet er en del av et amerikansk hjelpeprogram til Egypt.





Analyser

Transportsystemet er laget av en designgruppe hos TTS ledet av Øivind Iversen.

– Vi har konstruert systemet med bruk av DAK-programmene Catia og AutoCAD, forteller han. De har arbeidet mye med analyse på konstruksjonen for å verifisere at alle deler holder mekanisk.

Spesielt armene er analysert for å sikre at de ikke bryter sammen under den tunge lasten. – Vi hadde ikke tid til å lage prototyp og derfor var det spesielt viktig å gjøre grundige analyser på konstruksjonen, sier han.

Et fleksibelt styringssystem gjør at et skip kan manøvreres i alle retninger. Den hengslede armen med hjulene kan løftes og senkes og dermed ta ujevnheter uten at det går ut over stabiliteten. Hastigheten kan reguleres i frem trinn og største hastighet med last er fem meter i minuttet.





Stabilitet

På grunn av sikkerheten kan det ikke svinges samtidig som det er framdrift på hjulene. Hjulene svinges heller ikke samtidig. Det skjer i en sekvens mens noen er låst for å sikre lasten. For å sikre stabilitet, kobles tre vogner sammen med hydrauliske slager for å danne et trepunktssystem.

TTS i Drøbak har lang erfaring i transportsystemer for skipsverft. Tidligere har de laget systemer uten hjul, men tror nå at de skal få nye ordrer på lignende systemer for skip i området 100 til 1000 tonn.