Det ser ut som det er slutt på produksjon av Think-elbiler. Men innmaten, den elektriske drivlinja, kan det være et marked for. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Tror Kongsberg kjøper Think-teknologi

Think begjærte oppbud onsdag etter at arbeidet med å reise ny kapital mislyktes.

Nå er spørsmålet hva som skjer med teknologien og kompetansen hos elbilprodusenten.

Peker på KA

Ole Henrik Hannisdahl peker ut et par muligheter som begge vil bidra til at det fortsatt utvikles elbilteknologi her til lands:

– Det ene er at noen av de ansatte driver deler av virksomheten videre. Eller at teknologien selges til en større global aktør. Det er nærliggende å tenke Kongsberg Automotive dersom de kjenner sin besøkelsestid, sier han.

Hannisdahl leder Grønn Bil, et prosjekt Energi Norge, KS, Zero og Transnova kjører for å få flere elbiler på norske veier.

Han er ikke den første til å påpeke at Thinks styrke har vært den elektriske drivlinja og batteristyring. Flere elbileksperter i inn- og utland TU har snakket med, trekker fram ekspertisen på elbilteknologi ingeniørene i Think innehar.

For ett år siden understreket teknologidirektør Egil Mollestad i Think at selskapet hadde et mål om å styrke kjernekompetansen i Think. Altså det som handler om elbilkomponenter og kobling mot infrastrukturen, og la andre holde på med de mer tradisjonelle bilfagene.

Egen elbilsatsing

Når det gjelder Kongsberg Automotive (KA), har selskapet de siste to-tre årene brukt ressurser på å ta fram kraftelektronikkomponenter som kan leveres videre til en bilindustri med stadig mer voksende elbilindustri, herunder hybrider.

Et dedikert KA-team har blant annet tatt fram en prototyp på en kombinert lader og DC/DC-converter og et shift-by-wire-system for elbiler. I fjor høst var konsernet med på å lansere prosjektet Electric Mobility Norway som blant annet handler nettopp om å etablere nettverk med industriaktører innenfor elektrisk drift av biler.

– Vi erkjenner at det finnes interessant kompetanse hos Think, men kan ikke ta stilling til noe rundt dette selskapet nå. Vi har vår egen satsing på elektriske kjøretøy som vi fokuserer på, sier konsernsjef Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive til Teknisk Ukeblad.

Verdifull drivlinje

– Think er død, elbilen lever.

Slik kommenterer generalsekretær Rune Haaland i Norsk Elbilforening Think-konkursen overfor TU.

– Think skal ha en stor takk for å ha holdt elbildrømmen levende i Norge i 20 år, sier elbilgeneralen.

Han har åpenbart liten tro på at det også denne gang skal finnes en redning for Think. I hvert fall ikke som produsent av elbiler under eget navn. Men:

– Det japanske postvesenet gikk til Think for å kjøpe en elektrisk drivlinje. Det er åpenbart at denne kompetansen er verdifull, sier Haaland.

Også Mazda kjøpte for halvannet år siden elektrifiseringshjelp fra Think.

Et par mulige kjøpere

Ifølge Dagens Næringsliv har Think en gjeld på 475 millioner kroner og et 50-talls inkassokrav. De største kreditorene er hovedeieren Ener 1 Group og deleieren og produksjonspartneren Valmet Automotive i Nystad i Finland.

Verdiene i boet skal være estimert til 166 millioner kroner i form av patenter, produksjonsutstyr og varelager. Men bostyret innrømmer at dette kan være et vel optimistisk anslag.

DN skriver at det har meldt seg et par interessenter til å kjøpe boet.