Olympic Triton er bygg nummer 278 fra Ulstein Verft, og ble levert fra Ulsteinvik før kontraktsfestet dato. (Bilde: Ulstein Group)
Olympic Triton er bygg nummer 278 fra Ulstein Verft, og ble levert fra Ulsteinvik før kontraktsfestet dato. (Bilde: Ulstein Group)
Olympic Triton er bygg nummer 278 fra Ulstein Verft, og ble levert fra Ulsteinvik før kontraktsfestet dato. (Bilde: Ulstein Group)

Triton på vei til Mexicogolfen

  • Industri

Olympic Triton

  • Lengde: 95,0 meter
  • Bredde: 20,5 meter
  • Åpent dekk: 940 m 2
  • Drivstofftank: 1423 m 3
  • Bruttotonn: 5814
  • Hastighet: 15,4 knop
  • Sengekapasitet: 100
  • Dieselelektrisk: 4 stk hovedmotorer, hver på 2610 bkW, 2 elmotorer, 2 azimuth thrustere

MPSV-fartøyet Olympic Triton ble levert fra Ulstein Verft i går, noe så uvanlig som før kontraktfestet dato.

Dåpen blir markert med åpent skip ved Skansekaia i Ålesund i kveld.

P101 nummer to

Triton er Ulsteins bygg nummer 278, og det er det andre skipet i P101-designen. Olympic har også et søsterskip under bygging i Ulstein.

– Triton har vi leid ut på en treårskontrakt til Canyon Offshore i Aberdeen. Nå går skipet på en liten jobb i Nordsjøen, før det drar videre til den amerikanske delen av Mexicogolfen der det skal operere fram til neste sommer, forteller administrerende direktør Stig Remøy i Olympic Shipping.

Plass til 100

Det 95 meter lange skipet er noe større enn tilsvarende fartøyer Ulstein har levert tidligere. Remøy forklarer at nybygget er tilpasset undervannsoppdrag, og at det da er helt essensielt at skipet har rolige bevegelser.

Det er også kravene i forbindelse med undervannsoppdrag som gjør at Triton er innredet for hele 100 personer, selv om det faste personalet om bord vil telle rundt 20.

Triton er for øvrig utstyrt med ROV-hangar, moonpool, en 150-tonns offshorekran, helikopterdekk, og er dessuten forberedt for tårn og en 150-tonns A-ramme på hekken.

Oppgradert IAS

Olympic Triton er det første skipet som er utstyrt med en oppgradert versjon av Ulsteins integrerte automasjonssystem (IAS). Det nyutviklete kraftstyringssystemet, Ulstein PMS, er en tilleggsmodul til IAS. Modulen styrer kraftsystemet på skipene og kobles til dieselmotorer, generatorer, propellsystem og hovedtavle.

Det nye systemet skal øke driftssikkerheten.

– Oppbyggingen av PMS er redundant, slik at en enkelt feil ikke påvirker systemet. Moduloppbyggingen gjør at en feil på ett generatorsett ikke forplanter seg til andre, sier teknisk sjef PLC i Ulstein Elektro, Geir Haddal.

Ti nye under bygging

– Jeg vil gi honnør til Olympic Shipping som hadde tro på at vi kunne utvikle produktet og ga tillatelse til installasjonen av en prototype på Trtion, legger han til.

Hittil er det tegnet kontrakter for levering av PMS i totalt ti Ulstein-skip som er under bygging i Ulstein Verft og verft i Kina og Spania.