Skipet er bygget med Ulsteins X-bow design og levert fra Drydocks World Dubai 21. mars i år.
Skipet seilte fra Hammerfest 15. september etter innhenting av seismikk i Barentshavet. Seilasen på 3.000 nm til Cape Dezhnev i Beringstredet tok ni dager. Deretter gikk turen til New Zealand og nye oppdrag.
Isklasse
Polarcus Alima er et moderne 3D-seismikkskip med 12-streamere og har Ulsteins designbetegnelse SX134. Skipet har isklasse ICE-1A, som er en forutsetning for å seile Nordøstpassasjen.
Russland har åpnet for kommersielle seilaser i den korte perioden fra slutten av august til slutten av oktober da det er så å si isfritt i området.
Sparer dager
Seilasen blir tilrettelagt av norske Tschudi Arctic Transit AS gjennom sitt russisk-norske selskap Arctic Bulk AG og i samarbeid med Atomflot og den nordlege sjørute- administrasjonen i Moskva.
Ifølge Ulstein er besparelsen på åtte dager sammenlignet med transitt via Panamakanalen og 13 dager sammenlignet med transitt via Suezkanalen for seilasen mellom Norge og New Zealand.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Sparer penger
Administrerende direktør i Polarcus, Rolf Rønningen, sier at Nordøstpassasjen innebærer en ny sjøbru mellom to viktige markeder.
– Den vellykkede navigeringen av Polarcus Alima langs den nordlige ruten gjør at vi oppnår betydelige innsparinger i drivstoff, utslipp, og tid brukt på transitt, sier Rønningen i en pressemelding.
Polarcus har hovedkontor i Dubai med flere nordmenn i sentrale posisjoner.