To av skipene bygges nå i Brasil ved ETP-verftet, mens to av skipene bygges ved Ulstein verft.
Ulstein Power & Control (UPC) har totalansvaret for systemintegrasjonen i de fire PSV-skipene. To av dem er av Ulsteins egen PX121 design med X-bow og to er med P801 design.
Samspill
– Vi planlegger hva slags utstyr som passer i skipene ut fra kravene til fart, økonomi og driftsprofil. Ut fra dette skal vi levere en komplett power- og styringspakke, som også inkluderer en powerløsning for elektrisk propulsjon som vi har arbeidet med over tid, forteller Egil Rødskar, produktsjef i UPC.
Det er kraftsystemet som produserer og distribuerer energi og drivløsninger til propellene.
– Dette må settes sammen på en god måte slik at det kommuniserer godt, forklarer Rødskar.
Følger skipene
Administrerende direktør Gunnar H. Hide i UPC opplyser at Ulstein Group har et salgs- og servicemiljø i Brasil som følger opp byggeprosjektene både på design- og systemløsninger.
– Etter at skipene er levert, har UPC også et serviceapparat som følger opp. Ulstein Group satser stort på komplette, integrerte kontroll- og powersystem, inkludert elektrisk propulsjon, og fokuserer på å bygge opp kompetansen i Ulsteinvik for å møte etterspørselen etter slike systemer, sier Hide.