SAMARBEID: 10 innsatsleder i arbeidet med Maritim21-rapporten var med på å overrekke den til Næringsminister Trond Giske om bord på Color Magic torsdag 3. juni. (Bilde: Tore Stensvold)
HÅPEFULLE: Kjersti Kleven (Kleven Maritime/Norsk Industri) og Torfinn Kildal (Konsgberg Maritime) var begge fornøyde med at statstråd Trond Giske snakket varmt om den maritime næringen, selv om han ikke lovet alle pengene Maritim21 mener er nødvendig. (Bilde: Tore Stensvold)

Store maritime forhåpninger

  • Industri

Maritim 21 – satsingsområder:

1. Kunnskapsnav og infrastruktur (utdanning, forskning, Ocean Space Center i Trondheim etc.)

2. Maritim politikk og rammebetingelser

3. Maritim innovasjon og forretningsutvikling

4. Effektiv og miljøvennlig energiutnyttelse

5. LNG – Distribusjon og bruk

6. Krevende maritime operasjoner (skipsdesign, -utstyr, -produksjon og drift)

7. Transport og operasjon i Nordområdene

De to første områdene er forutsetninger for at alle innen maritim næring kan fungere godt og kommer alle til gode.

De fem neste satsingen er mer konkrete og foreslått av næringen selv. Virkemidler og mer detaljer er utarbeidet for hvert punkt.

Visjon og mål

Norge – den mest attraktive lokalisering for globalt, kunnskapsbasert og miljørobust maritimt næringsliv



Mål for den maritime næringen:

  • Norge skal være verdensledende nasjon
  • Levere de mest innovative og miljøvennlige løsningene
  • Øke verdiskapingen og innovasjonstakten

MS COLOR MAGIC: Maritim21 overleverte i dag rapporten med anbefalinger for å sørge for at Norge er ledende nasjon på alle verdens hav og med en næringsklynge ingen er i nærheten av i 2020.

Hovedkonklusjonen er at satsingen må spisses inn mot sju hovedområder og at det etableres store, nasjonale forskningsprogram.

Dette vil kreve om lag 505 millioner kroner i ti år fra myndighetene og om lag det samme fra næringen.

Næringens ønsker

Maritim21 ble etablert høsten 2009 og 400 personer og et 100-talls bedrifter har vært med på å konkretisere mål og handlingsplaner.

Det brede engasjementet fra næring, undervisning og forskning ble symbolsk markert da rapporten gikk fra hånd til hånd blant et titall sentrale representanter før styreleder i Maritim21, Yngvil Åsheim, overleverte rapporten.

Les også: Opplever Asia som trussel

Ingen pengeløfter

Nærings- og handelsminister Trond Giske lovet ikke 505 millioner kroner i året, men understreket at regjeringen har blinket ut den maritime klyngen som et satsingsområde.

– Vi kan ikke være best på alt i et lite land som Norge. Vi må være spisset i konkurransen med utlandet. Jeg kan ikke love at vi vil gjennomføre alt som står i dette dokumentet, men vi satser på denne næringen, sa Giske og viste til at regjeringen allerede har gjort mye.

Nikker tilfreds

Det sier de fleste av næringsrepresentantene seg godt fornøyde med.

Konserndirektør Torfinn Kildal i Kongsberg Maritime er positiv og mener ministeren er med på å skape et godt samarbeidsklima. – Giske er entusiastisk og genuint opptatt av næringen, det er tydelig, sier han til Teknisk Ukeblad.

Styreleder i Kleven Maritime, Kjersti Kleven, forventet ikke at Giske skulle love penger i dag.

Ambisiøst

– Næringsdepartementet styrer ikke alle vertikalene som må være med og bidra her, sier Kleven og viser blant annet til at forskning og undervisning er viktige områder for å gjennomføre de ambisiøse målene i Maritim21-dokumentet.

Prosjektet Maritim21 er satt i gang etter initiativ fra Nærings- og handelsdepartementet. Målet har vært å finne hvilke områder Norge skal satse på innen maritim industri fram mot 2020.

Visjonært

Styreleder Yngvil Åsheim i Maritim21 understreket at Norge må satse på store, tunge forskningsprosjekter som drivkrefter. Ett av tre hovedmål er å være verdensledende,mens visjonen er å være den mest attraktive lokalisering for globalt, kunnskapsbasert og miljørobust maritimt næringsliv. Slikt koster.

– Det må til for å trekke verdens beste forskere til Norge, understreket Åsheim.