RESIRKULERER: - Håg forvandler gamle støtfangere til miljøvennlige kontorstoler, forteller adm. direktør Lars I Røiri. (Bilde: Mona Sprenger)

Stoler på miljøsatsing

  • Industri

HÅG

Håg er blant de ledende produsentene av kontorstoler i Europa. Selskapet utvikler, produserer og selger sitteløsninger for arbeidsplassen. Hovedkontoret ligger i Oslo og fabrikken på Røros. Salgsavdelinger finnes i Sverige, Danmark, Tyskland og Benelux-landene. De selger også kontorstoler i en rekke andre land over hele verden.

Håg er ISO-sertifisert (ISO 9001, ISO 14001 og ISO 140025) og EMAS-registrert.

Vinnerstolen Håg Conventio Wing er produsert av resirkulerte støtfangere og husholdningsavfall.

– På messen deltok mellom 300 og 400 leverandører. Her klarte vi å utmerke oss med Conventio Wing, som skilte seg ut i mylderet av møbler, sier adm. direktør i Håg Lars I. Røiri.





Vil skape bevegelse

Det krever sitt å produsere moderne stilmøbler i bergstaden Røros. Etter flere tunge år bestemte Håg seg for å satse på å være annerledes og bedre. Det har gitt resultater.

– Kostnadsnivået i Norge er en utfordring. Siden vi ikke ønsket å flytte hele produksjonen vår til lavkostland, måtte vi tenke annerledes. Vi ønsker å utmerke oss på fire områder; visuell design, kvalitet, miljø og dynamisk ergonomi, sier Røiri og vipper på stolen han sitter i.

– Mennesket er ikke skapt for å sitte stille, men for bevegelse og variasjon. Våre stoler bringer bevegelse til arbeidsplassen. Vi ser nå to tydelige hovedtrender i markedet. Den ene er helse, den andre miljø.





Ketchupflasker og støtfangere

Allerede på 90-tallet bestemte Håg seg for å satse på miljøet. I 2001 begynte bedriften å samle inn og resirkulere brukte støtfangere, ketchupflasker og flaskekorker for å omdanne materialet til stoldeler.

– Alle komponentene er typemerket for kildesortering. Stolene kan igjen resirkuleres til for eksempel avfallsbøtter. Vi merker at våre kunder i økende grad stiller krav til hvilke effekter våre produkter har på miljøet, sier Røiri.





Satser på produktutvikling

Håg har lenge merket at konkurrentene har begynt å ta etter.

– Det siste fem årene har fokuset på miljø steget kraftig. De som lykkes, er de som tar miljøet på alvor. De som ennå ikke har oppdaget dette, vil få en betydelig utfordring, sier Røiri. Han understreker at selv om Håg ligger i tet på dette området, er det ikke tid til å slappe av.

– Konkurransen er beinhard. Vi bruker derfor fem prosent av omsetningen på produktutvikling, gjennomsnittet i bransjen ligger mellom en og tre prosent.

Oppdaget ulovlige utslipp

Utmerkelsene har ikke uteblitt. Håg har mottatt en rekke priser for design og godt miljø. Likevel hendte dette: Ved en intern kontroll av produksjonen på Røros i januar 2004 ble det oppdaget at bedriften hadde sluppet ut forurenset spillvann i det kommunale avløpsnettet i flere år. Håg valgte selv å anmelde forholdet.

– Vi erkjente umiddelbart at vi hadde gjort en feil og satte i gang tiltak for å få slutt på utslippene. Vi ryddet også opp i konsekvensene, sier Røiri, som nå ser på hendelsen som en læreprosess.

– Vi oppdaget det heldigvis selv. Nå har vi ryddet opp og vil sørge for at det ikke skjer igjen, sier Røiri. Han lover at i årene fremover vil Håg redusere bruken av ikke ønskede kjemikalier og øke bruken av resirkulerte materialer. Ikke for å redde verden, men for at kundene vil kreve det.