SNUDDE: Miljøvernminister Erik Solheim besøkte Langesund 1. august for å inspsere skadene fra Full City-forliset sammen med fiskeriminister Helga Pedersen. (Bilde: Bendiksby, Terje)
GRUNNSTØTT: Full City ligger solid plantet på Såstein ved Langesund. Skipet mistet ankerfestet og drev i ca. 30 minutter før det ble kastet på land i 5-6 meter høye bølger. (Bilde: Anders Brenna)
OPPGITT: - Det er trist at det må en ulykke til før regjeringen tok slepebåtsituasjonen på alvor. FrP og opposisjonen har gjentatte ganger påpekt manglende statlig slepebåtberedskap sør for Røst, uten at det har gjort inntrykk på regjeringen, sier Ketil Solvik-Olsen i FrP. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
IKKE HØRT: Høyres Peter S. Gitmark er blant politikerne som har bedt om bedre oljevernberedskap og slepebåtkapasitet i Sør-Norge, men blitt avvist av regjeringen. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Solheim sa nei til slepebåter

  • Klima

I går sa statsminister Jens Stoltenberg at det var akutt behov for å øke kapasiteten i Sør-Norge.

Desperat utspill

Opposisjonen på Stortinget er opprørt over regjeringens snuoperasjon.

– Valgkamputspill. Her forsøker regjeringen desperat å vise handlekraft, men har tidligere avslått å øke den statlige beredskapen i Sør-Norge, sier Peter S. Gitmark, miljøpolitisk talsmann i Høyre.

Ketil Solvik-Olsen, Frp
Frp-harselas OPPGITT: - Det er trist at det må en ulykke til før regjeringen tok slepebåtsituasjonen på alvor. FrP og opposisjonen har gjentatte ganger påpekt manglende statlig slepebåtberedskap sør for Røst, uten at det har gjort inntrykk på regjeringen, sier Ketil Solvik-Olsen i FrP. Kjetil Malkenes Hovland

Frp-harselas

Ketil Solvik Olsen i FrP er fortørnet. Frp tok opp spørsmålet om slepebåtkapasitet i andre deler av landet enn i Nord-Norge i Stortinget 18. juni i år. Midt-Norge ble nevnt spesielt.

Da svarte Solheim: ”Det er selvsagt ikke viktigere i nordlige havområder enn i havområdene rundt Midt-Norge. Vår vurdering er at i dette området er det en god, tilfredsstillende privat kapasitet for å gjøre dette.”

Ifølge Solvik-Olsen harselerte Solheim med FrP da de uttrykte behov for en statlig slepebåt.

Avvist gang på gang

I går sa statsminister Jens Stoltenberg at regjeringen allerede i i Soria Moria-erklæringen la opp til økt slepebåtkapasitet og oljevernberedskap med rask responstid langs hele kysten .

FrP og Høyre synes det er merkelig at det må en ulykke til før regjeringen reagerer.

Høyres Peter S. Gitmark tok også spørsmålet opp med regjeringen i 2006, men fikk ikke gjennomslag.

– Flere andre politikere både før og etter meg har bedt om at beredskapen økes i sør, men ikke blitt hørt. Det er synd at det må en slik ulykke som Full City til før det skjer noe, sier Gitmark.

Solheim sa videre: "Vi må til enhver tid forbedre norsk oljevernberedskap. Den bør være i verdenstoppen. Den bør være den best tilgjengelige."

Lite troverdig

Solvik-Olsen bet seg merke i det utsagnet og stikker kniven inn og vrir godt om:

– Dette viser nok en gang at regjeringens selvros om verdensmestre i miljø ikke er troverdig, sier han.

FrP går også inn for å sikre bedre kapasitet på Vestlandet også.

Peter Skovholt Gitmark i Høyre
Mangler i vest IKKE HØRT: Høyres Peter S. Gitmark er blant politikerne som har bedt om bedre oljevernberedskap og slepebåtkapasitet i Sør-Norge, men blitt avvist av regjeringen. Kjetil Malkenes Hovland

Mangler i vest

– Det er ingen statlige slepebåter langs vestlandskysten heller. FrP har tidligere tatt til orde for minst to slepebåter der. I tillegg til de rent miljømessige perspektivene, så er turist, fiskeri og oppdrettsnæringene viktige i områdene. La oss slippe å måtte oppleve en ny skipsulykke før regjeringen ser på Vestlandet, sier Solvik-Olsen.

Gitmark innser at en slepebåt til i Sør-Norge ikke nødvendigvis kunne forhindret Full City-forliset, men at utplassering av lenser fra ene slepebåt kunne kommet raskere i gang.

Han tror også streng straff for å unnlate å melde fra om problemer vil være en viktig markering overfor kapteiner og rederier.

Faglig vurdering

Gitmark vil ikke legge seg opp i plasseringen av ankringsplassen.

– Det er ikke opp til politikere å bestemme slikt. Det må kompetente fagfolk vurdere, sier han til Teknisk Ukeblad.