TRYGGERE: Krav til fører og utstyr skal gjøre det tryggere å bli med på RIB-turer og andre små passasjerbåter. (Bilde: Arkiv)
EN TØFFING: RIB-er som denne 7,5 meters Tornado RIB vil fra 2011 omfattes av de nye forskriftene som skal sørge for bedre sikkerhet. (Bilde: Anders J. Steensen)

Skjerper krav til RIB-er

  • Industri

Bedre sikkerhet for passasjerene er målet med nye regler for passasjerbåter med plass til 12 eller færre passasjerer.

Sjøfartsdirektoratet har kommet med ny forskrift som stiller strengere krav til de som operer slike passasjerfartøy, so m blant annet gjelder taxibåter og åpne båter slik som RIB-er (Rigid-inflatable boats - "stiv-oppblåsbare båter").

Næringsminister Trond Giske legger spesielt vekt på sikkerheten til RIB-passasjerer.

Stanser ikke næringen

– De nye reglene er viktige for opplevelsesbedriftene langs hele kysten. Målet har vært å lage regler som øker sikkerheten samtidig som det fortsatt skal være mulig å utvikle reiselivet på en god måte, sier nærings- og handelsminister Giske.

Hittil har hvem som helst med fet lommebok og gode muligheter til å fylle kjappe og lette båter med passasjerer kunnet gjøre det uten forutgående godkjenning.

Risikosport

Slike RIB-er er brukt både til rene fartsopplevelser, sightseeing og dyrespotting.

– RIB-båter har ikke vært omfattet av noe sikkerhetsregelverk så lenge båtene har hatt tolv passasjerer eller færre. Dette blir det nå en endring på. Å ferdes i høy hastighet i åpen båt til sjøs er forbundet med risiko. Gjennom det nye regelverket bedrer vi passasjerenes sikkerhet, sier Giske.





Radio og flåte

Forskriften inneholder en rekke nye krav til eiere av RIB-båter, blant annet:

  • Etablering av et sikkerhetsstyringssystem (inkl. opplæring, bemanning, registrering av uønskete hendelser, vedlikehold, øvelser mm.)
  • Årlig egenkontroll
  • Obligatorisk sikkerhetsorientering til passasjerene før avgang
  • Krav om radiokommunikasjonsutstyr om bord
  • Krav om redningsflåte(r) med kapasitet til alle om bord

Dagslys

Åpne båter med hastighet over 20 knop, er i tillegg omfattet av krav om at de kun kan brukes i dagslys.

Sjøfartsdirektoratet har jobbet lenge og grundig med de nye forskriftene. Direktoratet skriver at enkelte kategorier fartøyer har vært vanskelige å plassere inn i det eksisterende regelverket.

Spesielt nevnes små passasjerfartøy som driver som taxibåter, med sightseeing og havrafting.

Utvikling

Direktoratet mener at det har vært et markert behov for en ny forskrift for denne fartøygruppen som gjenspeiler den tekniske utviklingen samt nye bruksområder og tjenester.

Sjøfartsdirektoratet har samtidig sett behovet for et mer oversiktlig og brukervennlig regelverk som bidrar til å forenkle arbeidet med drift av denne type fartøy, skriver Sjøfartsdirektoratet på sine nettsider.





Kommer på kontroll

Sjøfartsdirektoratet vil i utgangspunktet ikke utsted egne sertifikater, men vil utføre uanmeldte tilsyn for å kontrollere om sikkerhetssystem er etablert og om mannskapet har nødvendige personlige sertifikater.

– Hensikten er at næringen skal utvikle en god og systematisk sikkerhetskultur. Dette er viktig for å styrke sjøsikkerheten, sier Giske i en pressemelding.

På vent

Reglene trer i kraft 1. januar 2011 slik at næringen får tid til å innrette seg. Sjøfartsdirektoratet arbeider med å innføre forskriften på Svalbard.