MOTOR

Skipstrafikken synker

Tore Stensvold
22. apr. 2009 - 08:10
Vis mer

Losene har roligere dager. Det går lengre tid mellom hver gang de hopper i overlevelsesdrakter og kjører for full fart ut og møter store skip på vei til trygg havn.

Kystverkets lostjeneste merker indirekte svingninger i verdensøkonomien.

– Det kan se ut som finanskrisen har nådd norske havner, sier seniorrådgiver Harald Borgø i Kystverket til Teknisk Ukeblad.

Tusen ned

I første kvartal i år gikk antall losoppdrag ned med 974 i forhold til første kvartal i fjor. Da ble losene kalt ut 11.370 ganger, mot 10.396 i årets tre første måneder.

På landsbasis er nedgangen i lospliktig trafikk på minus 8,6 prosent.

Men det er store variasjoner fra landsdel til landsdel. Bare to av sju sjøtrafikkavdelinger kan vise til vekst.

Mens skipstrafikken til havner i Oslofjorden, Grenlandsområdet og i Agder målt etter losoppdrag viser nedgang på henholdsvis 16 prosent, 20,2 prosent og 21,9 prosent, kan Vestlandet, med blant annet oljefylkene Hordaland og Rogaland, vise til en økning på 10,6 prosent.

Strategisk oljespill

Olje- og gassindustrien sørger for at trafikkmengden holdes oppe og viser en økning på Vestlandet.

Ifølge informasjon Kystverket har innhentet, kan forklaringen være flere anløp med tankskip til oljeterminalene og anleggene på Mongstad og Sture.

I stedet for å skipe råolje rett til utenlandske havner, tas mer inn til landanleggene for midlertidig lagring eller raffinering for å oppnå bedre priser før utskiping.

Det får Teknisk Ukeblad bekreftet.

– Vi vet ikke om dette er et blaff eller tendens, men det ble skipet inn mer råolje på begynnelsen av året. Dette er et spill der råoljelageret blir brukt for å regulere markedet. I fjor ble mer råolje sendt rett fra feltet og til kontinentet, sier havnekaptein Jan Helge Svedhaug ved Mongstad til Teknisk Ukeblad.



Malm-havn

Nordland hadde en nedgang i trafikken på 18 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Forklaringen ligger antakelig i noe lavere utskiping av råstoff og varer fra Narvik og Mo i Rana.

Trafikken på Narvik havn skal være i ferd med å ta seg noe opp, ifølge Kystverket.

Snøhvit-effekt

I Troms og Finnmark er det imidlertid en svak vekst med fire prosent økning.

Det kan blant annet skyldes at Snøhvit-anlegget produserer mer LNG som skal skipes ut. Større olje- og gassaktivitet og leting, medfører også flere skipsanløp.

Fiskeriene kan også medvirke til en liten vekst.

Inntektssvikt

For Kystverket har nedgangen i skipstrafikken en mindre hyggelig økonomisk side. Etter mye syting og klaging på losgebyrene fra rederiene, ble de satt ned fra nyttår.

– Vi følger utviklingen nøye, men ser allerede nå at dette vil få økonomiske konsekvenser for lostjenesten i 2009. Trafikknedgangen hittil i år er større enn vi forutså da gebyrjusteringene ble foretatt ved årsskiftet, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.