TRAVELT: Ved Bergen group BMV Laksevåg i Bergen er det travle tider med ett skip ved kai og ett i dokk. Et nytt skrog til et offshoreskip kommer snart og skal rustes ut. (Bilde: Tore Stensvold)
VOKSER: Pål Engebretsen, konsernsjef i Bergen Group, leder et konsern i voddom vekst. (Bilde: Tore Stensvold)
OPTIMIST: Adm. dir. Terje Sjumarken, i Bergen Group BMV, er foreløpig ikke så bekymret. (Bilde: Tore Stnsvold)
MOTGANGSMANN: Magnus Stangeland lever etter regelen om å beherske seg når det er boom i markedet og stålsette seg i dårlige tider. (Bilde: Tore Stensvold)
UTSIKTER: De ansatte innen skipsbygging i Bergen Group sørger for rekordomsetning og bra resultat for konsernet. Neste år blir enda bedre, tror konsernsjefen. (Bilde: Tore Stensvold)

Skipsbyggere med optimisme

  • Industri

BERGEN GROUP:

Konsern bygget opp fra 2002 av Magnus Stangeland. Utgangspunkt i BMV Laksevåg. Børsnotert 2008.

Ansatte: Ca 2000 + ca. 1.800 - 2000 innleide

Ordrereserve: 8,5 milliadrer kr. pr. 1. juli 09

Forventet omsetning 2009: 5 milliarder kroner, venter positivt resultat

Fire hovedområder:

  • Skipsbygging
  • Maritim service
  • Offshore
  • Teknologi

BERGEN: Industribygger Magnus Stangeland tør der andre trekker seg. I 2002 startet han så smått å bygge opp det som nå er børsnoterte Bergen Group.

Selskapet kan skilte med skipsbyggingskontrakter til ut i 2012.

Bergen Group med ca. 2000 egne ansatte og nesten like mange innleide, vil i år notere seg for det beste resultatet noensinne.

Industridød og verftskrise er ikke tema.





Eierskifte på beddingen

– Alt går i bølger, spesielt skipsbygging og bygg- og anlegg, sier Stangeland.

Han titter en snartur innom kontoret til verftsdirektør Terje Sjumarken for å prate om dagens gode nyheter.

Island Offshore har overtatt en byggekontrakt på et offshore konstruksjonsskip.

– Det er tredje skipet som skifter eier mens det ligger på beddingen, sier Stangeland.





Bergen Group - BMV skipsbygging skispverft skipsbygger
GNISTRENDE: Det er nok å gjøre for de 270 ansatte ved Bergen Group BMV, Laksevåg i Bergen det neste året også. Tore Stensvold

Tæring etter næring

Selv om Bergen Group i fjor ble børsnotert, er Stangeland største aksjonær med over 40 prosent.

Han er også styreformann og levende opptatt av den daglige drift. Han har en klar leveregel.

– Man må stålsette seg i motgang og beherske seg i oppgangstider, sier han.





Venter tøffe tider

Bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri tror ikke på noen industridød blant verft og utstyrsleverandører, men fastslår at det blir ekstra tunge tider dersom det ikke blir flere nye kontrakter i løpet av 2009.

– Det er fortsatt 100 skip i ordre til en verdi av 50 milliarder kroner. Det kan bli svært utfordrende for mange verft om de ikke snart får mer påfyll, sier Holland.





Gjør om verft

Bergen Group består av fire hovedområder, der skipsbygging utgjør den største.

Selskapets verft BMV i Laksevåg og Fosen i Trøndelag skal fortsatt bygge skip, mens verftet på Halsnøy i Sunnhordaland gjøres om til vedlikeholds- og serviceverft.

– Vi er som kjerringa mot strømmen, men må gjøre tilpasninger til markedet, sier konsernsjef Pål Engebretsen.

Behov

Omgjøringen av Halsnøy er ett slikt grep.

– Vi har stor tetthet av ferger, offshorefartøy og fiskebåter i Hordaland og områdene rundt. Alle har behov for service og vedlikehold, sier Engebretsen.

Han har også tro på at Fosen kan få bruk for sin kompetanse på bil- og passasjerferfger.

– Vi ser at det markedet er i fed med å våkne, sier han.





Mangler finansiering

Hittil i år er det kun bestilt seks skip ved norske verft. To av dem er ved Bergen Group BMV. De er nå utsatt. Eierne klarte ikke å skaffe finansiering.

Terje Sjumarken sier at rederiet som bestilte de to avanserte supertrålerne har god egenkapital, men at bankene likevel bakket ut.

– Vi jobber nå med å hjelpe dem med finansieringen, sier han.

– Får vi fast fisk på disse to, er vi dekket fram til starten av 2012, sier Sjumarken.

Han ser ikke helsvart på markedet.

– Det er en viss etterspørsel etter dykkerskip og offshore konstruksjonsskip. I tillegg er vi med og byr på et isgående forskningsskip, et segment vi har gode referanser fra, sier han.





Opp - før utflating

Bergen Group BMV har 270 ansatte. Rundt 160 av dem jobber i verkstedet og resten er knyttet til service, engineering og prosjektledelse.

De kan snart se tilbake på et godt 2009-år. Men Sjumarken lover at det skal bli enda bedre.

– 2010 blir all time high. Vi kan øke antall timer i verkstedet med opp mot 50 prosent fra i år til neste år. Vi tror riktignok ikke at det vil fortsette. 2011 blir tøffere, men vi håper å unngå permitteringer og kutt, sier Sjurmarken.

Han legger til:

– Målet er hele tiden å ha en fleksibel organisasjon som er tilpasningsdyktig til produksjonsvolumet, samtidig som vi sikrer behovet for å ivareta og videreutvikle en kompetanse som er best mulig internasjonalt konkurransedyktig.





Rammer alle

Norsk Industri håper også at norske verft og utstyrsleverandører skal slippe altfor mye bemanningskutt.

– Krisen er global. All skipsindustri går tøff tid i møte. Men vi er flinke til å omstille oss. Vi gjorde allerede mye ved forrige nedgangsperiode, 2003-2004. Vi er derfor bedre forberedt, sier Holland.