Forsyningsskip med design ULSTEIN PX105 for rederiet EDT Offshore Ltd på Kypros. (Bilde: Ulstein)
Offshore forsyningsskip for EDT Offshore Ltd bygges i Spania med norskdesign pg mye norsk utstyr. De to fartøyene so omfattes av kontrakten er av typen ULSTEIN PX105.
Salgssjef Lars Ståle Skoge i Ulstein Design. (Bilde: Ulstein)

Selger X-Bow til Spania

  • Industri

Fakta om skipene



  • Design: ULSTEIN PX105
  • Vekt: 4.700 dødvekttonn (DWT)
  • Lengde: 88.8 m
  • Bredde: 19 m
  • Dekksareal: 1000 m2
  • Dekkslast: 3.000 tonn
  • Mannskap: 23
  • Framdrift: Dieselelektrisk
  • Fart: 15,5 knop
  • Komfortklasse V3
  • Dynamisk posisjonering (DPII)
  • Skipene blir bygget med dobbelt skrog.

Skipene skal bygges ved Astilleros de Sevilla og blir av typen ULSTEIN PX105.

Ulstein Design er spesielt glade for at det er en ny kunde som bestiller X-Bow.

Fransk-norske Bourbon offshore var først ute. Nå er det et kypriotisk rederi, EDT Offshore Ltd, som bestiller.

Ny kunde

- Det er spesielt gledeleg at det er eit nytt reiarlag som no vender seg til oss for skipsdesigna våre, og at dei vel design med Ulstein X-Bow, sier visekonsernsjef Tore Ulstein i Ulsteinkonsernet.

Kontrakten har en verdi på ca 240 millioner kroner.

Omfattende levering

Ulsteinkonsernet skal levere design, detaljunderlaget og hovedutstyr. I dette inngår blant annet produkt som hovedtavler, bru- og kontrollromspulter, Ulstein IAS (integrert alarm- og overvakingssystem), Ulstein Com og navigasjonsutstyr.

- Det er godt å få stadfesta at marknaden set pris på produkta frå Ulstein og det arbeidet vi har lagt ned i utviklinga så langt, sier salgssjef Lars Ståle Skoge i Ulstein Design, ifølge en pressemelding fra Ulstein.

Spareskip

Den spesielle formen på skip med X-Bow-design skal ha flere fordeler. Skipene kan opprettholde større fart selv i grov sjø, slag fra brottsjøer fjernes ettersom skipene ikke har fordekk.

Drivstoffbesparelser er økonomisk kanskje viktigere. Hittil har erfaringen vist at forbruket går ned mellom 4-7% drivstoff per år.

Prisbelønnet

- Den bakoverlente baugen sine eigenskapar gjer at skipa med slik baug går ekstra mjukt i møtande sjø. Transittverksemd er typisk aktivitet for plattform forsyningsfartøy, og dei komande mannskapa på desse to skipa kan difor sjå fram til komfortable arbeidsforhold, sier Skoge.

Ulstein vant Årets ingeniørbragd 2005 for sitt nye skipsdesign.