Et halvt døgn etter at Siem Offshore annonserer at de bestiller to forsyningsskip i Brasil med norsk design, klasker Ulsteingruppen seks designkontrakter til Brasil i bordet. To av dem er for Siem Offshores datter Siem Consub, som bygger to skip med norsk STX-design ved STX i Brasil.
Ulstein skal levere seks designpakker og mye utstyr og byggeoppfølging til to kunder i Brasil.
Ulike skrogtyper
Siem Consub skal ha to oljevernberedskapsfartøy (OSRV – Oil Spill Recovery Vessel) med Ulstein P801 design. De skal ha konvensjonell baug.
For rederiet CBO skal Ulstein tegne to forsyningsskip med design Ulstein PX 105 og to litt større med design PX 106, alle med X-Bow.
Mye arbeid
Kontraktene er på til sammen 400 millioner kroner. Sysselsettingseffekten er stor.
– Kontraktene er omfattende og vil involvere mange av våre ansatte, blant annet 35 årsverk bare innen engineering, sier visekonsernsjef Tore Ulstein i Ulstein Group.
Marked i vekst
Han ser på kontraktene som svært viktig for å komme inn på et voksende marked.
– Det er stor investeringsaktivitet på den brasilianske sokkelen og omfattende planer for området. Det er svært viktig å posisjonere seg i dette markedet, sier Ulstein, som er ansvarlig for Design & Solutions i konsernet.
Siem Consub er ny kunde for Ulstein, mens CBO har brukt Ulstein-design også tidligere, ifølge en pressemelding fra Ulstein.
Alle skipene er leid ut på åtteårskontrakter med Petrobras.
Bygger opp
Brasil-satsingen blir synlig gjennom åpningen av et nytt salgskontor. Ulstein har riktignok vært i Brasil siden 2005, men øker nå innsatsen. Brasil har planer om å doble olje- og gassproduksjonen i løpet av ti år. Oljeindustrien er under oppbygging.
Det er ventet at behovet for både plattformer, subseautstyr og offshore serviceskip av alle typer øker drastisk.
Brasil har strenge krav til at leveransene skjer fra lokale selskaper. Derfor har mange norske leverandører til offshore- og skipsindustrien etablert produksjon i Brasil de siste fem årene.