UNIK: Ulstein XDS 3600 boreskip utnytter den unike skrogdesignen med nye borearrangementer. Sikkerhet for mannskap, skip og miljø er tatt bedre vare på i ny design, mener Ulstein Sea of Solutions. (Bilde: Ulsteinkonsernet)

Riggskip stanset av BP-ulykke

  • Olje og gass

I lange tider jobbet Ulstein Sea of Solutions med Transocean på utvikling av skipet, som skulle bygges med Xbow. Da riggselskapets Deepwater Horizon eksploderte, sank interessen.

Ulstein fikk aldri formalisert samarbeidet med Transocean, men selskapet var med på tester og ble positivt overrasket over egenskapene.

NYVINNING: Kenneth Fjeld fra Ulstein Marine Services bak modellen av Ulstein XDS 3600, som ble vist fram på ONS i Stavanger.
Ulstein fikk aldri formalisert samarbeidet med Transocean, men selskapet var med på tester og ble positivt overrasket over egenskapene. NYVINNING: Kenneth Fjeld fra Ulstein Marine Services bak modellen av Ulstein XDS 3600, som ble vist fram på ONS i Stavanger. Tore Stensvold





Økt interesse

Det nederlandske datterselskapet til Ulsteinkonsernet, Ulstein Sea of Solutions, har stått i spissen for utvikling av riggskipet, basert på Ulstein Designs skrog.

Ulsteinkonsernet venter på første kunde. Den kan bli kinesisk eller koreansk.

Informasjonssjef Lene Trude Solheim i Ulsteinkonsernet sier at markedet for boreskip er i ferd med å ta seg opp.

– Det ligger an til kontrakt om ikke så lenge, sier Solheim.





Bygge på spek?

Design, tegninger og systemer er så å si ferdige. Skipet har betegnelsen XDS 3600 og inneholder alt av moderne utstyr. Boreutstyret er designet av National Oilwell Varco i Kristiansand, mens boretårnet er skreddersydd Xbow-skipet.

Det kinesiske verftet Sinopacific, som Ulsteinkonsernet samarbeider nært med, er interessert i å bygge riggskipet selv.

Ulstein Sea of Solutions er spesielt fornøyd med sitt nye boretårn, utviklet for XDS 3600. Boreutstyret leveres av National Oilwell Varco.
NYTT: Ulstein Sea of Solutions er spesielt fornøyd med sitt nye boretårn, utviklet for XDS 3600. Boreutstyret leveres av National Oilwell Varco. Ulsteinkonsernet

Utstyr og prosjektledelse

Ulstein er interessert i å levere både tegninger, propulsjon og annet utstyr og systemer. Ulstein vil gjerne stå for systemintegrasjon og byggeledelse også.

– Vi er også i dialog med tre koreanske verft som kan være aktuelle byggesteder for drillships, sier direktør Kenneth Fjeld i Ulstein Marine Services.





Billig og bra

I et internblad sier administrerende direktør Bob Rietveldt i Ulstein Sea of Solutions at XDS 3600 er et revolusjonerende nytt på markedet, som både er billigere og bedre enn andre.

Administrerende direktør Bob Rietveldt i Ulstein Sea of Solutions har tett kontakt med potensielle verft og kunder.
I et internblad sier administrerende direktør Bob Rietveldt i Ulstein Sea of Solutions at XDS 3600 er et revolusjonerende nytt på markedet, som både er billigere og bedre enn andre. STOLT: Administrerende direktør Bob Rietveldt i Ulstein Sea of Solutions har tett kontakt med potensielle verft og kunder. Ulsteinkonsernet

– Baugen er den mest åpenbare forskjellen, men alt som ikke synes gjør den store forskjellen, ifølge Rietveldt.

Han trekker blant annet fram det nye riggarrangementet, BOP (blowout preventer) og stigerør som ikke opptar plass på boredekk samt maskinrom og annet plassert foran i skipet. Dermed frigjøres dekksplass. Sjøegenskapene til skroget er også med på å gi skipet bedre egenskaper enn sammenlignbare fartøy.

Ingeniørene har også hatt operasjoner i arktiske strøk i tankene under konstruksjonsarbeidet.