INDUSTRI

Pøser ut millioner på maritim FoU

EU-FOU: Ny skipsteknologi og nye skipstyper som er mer miljøvennlige er mål for nye forskningsprosjekter man kan søke støtte til i EU.
EU-FOU: Ny skipsteknologi og nye skipstyper som er mer miljøvennlige er mål for nye forskningsprosjekter man kan søke støtte til i EU. Bilde: Tore Stensvold
Tore Stensvold
9. sep. 2010 - 14:19

SMM/HAMBURG: Målet er å få mer miljøvennlig skipstrafikk, beskyttelse av økosystemet og undersøke bioteknologiske muligheter fra havet.

Fristen for å søke midler fra potten på ca. 350 millioner kroner i programmet “ The ocean of tomorrow 2011” er 18. januar 2011.

Presenteres

EU-kommisjær for forskning, innovasjon og vitenskap, (Research, Innovation and Science) Máire Geoghegan-Quinn og EUs kommisjær for maritime spørsmål og fiskeri (for Maritime Affairs and Fisheries), Maria Damanaki, presenterer initiativet i Brussel i dag.

Tidligere i uken møtte statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet de to kommisjonærene samt myndighetene i Hamburg og representanter fra regjeringen i Berlin.

Satssekretær Rikke Lind i NHD i Hamburg på SMM 2010, der hun blant annet delte ut prisen Årets skip til Skandi Aker.
Tidligere i uken møtte statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet de to kommisjonærene samt myndighetene i Hamburg og representanter fra regjeringen i Berlin. LNG-PROFET 1: Satssekretær Rikke Lind var i Tyskland i forbindelse med SMM og møtte både EU, IMO, tyske myndigheter og aktører og talte varmt for mer LNG-bruk i skipsfart. Tore Stensvold

Bra respons

Norske myndigheter håper å påvirke den maritime satsingen i mer miljøvennlig retning samt å overføre mer transport sjøveien.

Hun er fornøyd med responsen både i EU, IMO og hos tyske myndigheter.

– Vi opplever at de er veldig positive til LNG og maritim miljøteknologi, sier Lind til Teknisk Ukeblad.

Pådriver

Under møtene ble det diskuter om shippings muligheter for å redusere utslipp, forberede og spille opp mot klimatoppmøtet i Mexico i desember.

– Norge er pådriver. Shipping er nødt til å ta sin del av utslippskutt. Det er bedre å være i forkant. Bruk av LNG i nærskipsfart i EU er en vei å gå. Teknologien er allerede på plass, sier Lind.

Høna og egget

Hun opplever imidlertid at det lett blir en diskusjon om høna og egget. Rederiene venter på mulighet for å bunkre gass, og gassdistributører bygger ikke ut LNG-anlegg før de har kunder.

– Vi viser dem den norske modellen og hva vi har fått til, ikke minst med NOx-avgift og etablering av NOx-fondet, der rederne får støtte til å legge om, sier Lind.

Les også:

Pisk og penger

DNV-direktør Tor Svensen er enig i at pisk- og gulrotsystemet for NOx-utslipp har fungert som en pådriver for norske rederiers satsing på blant annet LNG og andre NOx-reduserende tiltak.

LNG-PROFET 2: DNV-direktør Tor Svensen opplever stigende interesse internasjonalt for LNG i skip.
DNV-direktør Tor Svensen er enig i at pisk- og gulrotsystemet for NOx-utslipp har fungert som en pådriver for norske rederiers satsing på blant annet LNG og andre NOx-reduserende tiltak. LNG-PROFET 2: DNV-direktør Tor Svensen opplever stigende interesse internasjonalt for LNG i skip. Tore Stensvold

– De norske NOx-avgiftene for å få ned lokale utslipp fungerer akkurat slik det er ment: Avgiftene pløyes direkte tilbake til dem som kutter sine utslipp. Midlene som kommer inn i fondet, går ut igjen til dem som setter i verk direkte tiltak, blant annet ombygging av motorer eller bygging av LNG-drevne skip framfor diesel eller tungolje, sier Svensen.

Statssekretæren Rikke Lind peker på at Norges framheving av LNG i skipsfarten har to sider: Det reduserer regionale og globale utslipp, og norsk gass og LNG-teknologi får et større marked.

EUs satsing

LNG er ikke nevnt eksplisitt i EUs maritime FoU, men peker ut fire hovedgrener:

  1. Innovative skip og mulitplattformfartøyer (14 millioner euro)
  2. Innsikt i marine økosystemer og bioteknologisk potensial (9 millioner euro)
  3. Forskning på menneskelig press på marint miljø i Middelhavet og Svartehavet og virkning på økosystemet
  4. Håndteringen av beskyttede marine områder og vindenergipotensial

Les mer om EU-prosjektet her .

Mat og miljø

EU lanserte i 2008 en integrert maritim politikk der marin og maritim forskning er en strategisk grunnpilar. Hav og sjø spiller en stadig viktigere rolle, både i forhold til miljø, transport, turisme og som matkammer. Miljøvennlig og bærekraftig bruk av havets er viktig for EU, som derfor øker støtten til forskning på de aktuelle områdene.

EU ønsker søknader der det legges vekt på flefaglig samarbeid og forsking på tvers av landegrenser.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.