GASS: Viking Line vil bruke gass på sin nye Østersjøferge som skal gå mellom Åbo og Stockholm fra 2013. STX Finland starter bygging i 2011. (Bilde: STX Finland)

Planlegger cruiseferge på LNG

  • Industri

Rederiet og verftet har mål av å bygge den mest miljøvennlige store cruisefergen noensinne.

Det er ikke endelig bestemt, men rederiet ønsker å bruke LNG framfor diesel.

Søsteropsjon

Viking Line har også tegnet opsjon på et søsterskip. Levering av det første skal skje i begynnelsen av 2013. Kontrakten er verdt 240 millioner euro (ca. 2 milliarder kroner).

Gledelig

STX Finland sliter med slunken ordrebok. Kontrakten er derfor svært kjærkommen og vil bety arbeid for ca. 2600 årsverk. Det skal bygges ved verftet i Åbo.

Design og planlegging begynner umiddelbart med kjølstrekk høsten 2011.

Sjefen for STX Finland, Juha Heikinheimo, sier at skipet vil bli verdens mest innovative og miljøvennlige store passasjerferge.

Melkerute

Skipet, som skal seile mellom Åbo i Finland og Stockholm, vil bli på 57.000 bruttotonn og 210 meter langt. Det skal bli plass til 2800 passasjer i 870 lugarer og med et mannskap på 200.

Fergen får 1300 lengdemeter for lastebiler og 500 meter separat for biler.