Skipet er bygget ved Mitsubishi Heavy Industries i Japan og er døpt MV Tønsberg.
MV Tønsberg er det første av fire skip Wilh. Wilhelmsen har bestilt av Mark V-klassen. Skipet er beregnet på transport av tungt, rullende materiell, blant annet tunge og store anleggsmaskiner, jordbruksmaskiner og annet som kan kjøres om bord på skipet.
Størst og sterkest
Mark V-klassen er verdens største i sitt segment. Skipet er 265 meter langt og har en lastekapasitet på 138 000 kubikkmeter.
Lasten kan kjøres inn på seks faste og tre heisbare dekk. Lasterampen er ekstra sterk og skal tåle last på opp mot 505 tonn.
Norsk-japansk
Wilh. Wilhelmsens designavdeling har konstruert klassen i nært samarbeid med verftet, og har også vært ansvarlig for oppfølgingen under byggeperioden, skriver selskapet i en pressemelding.
– MV Tønsberg er verdens mest avanserte ro-ro fartøy. Rampekapasiteten er betydelig forbedret og skipet er designet for effektiv og sikker lasthåndtering. Sammen med verftet har vi konstruert og bygget et miljøvennlig skip med unike kvaliteter, sier Jan Eyvin Wang, administrerende direktør i Wilh. Wilhelmsen ASA
Raskere enn bil
Wilh. Wilhelmsen ASA opplevde en 25 prosents økning i transportert lastevolum i 2010. Veksten i segmentet tung, rullende last vokser prosentvis raskere enn bil. Dette får konsekvenser for selskapet.
– Markedet krever ny og mer effektiv tonnasje, og vi forutsetter at den nye Mark V-klassen blir en dynamisk driver i sitt segment, sier Jan Eyvin Wang.
MV Tønsberg er allerede tatt i bruk i bruk av operatørselskapet Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL), og vil inngå i selskapets globale linjenett.
Tre til
– Vi forventer at Mark V-klassen vil styrke vår posisjon som verdensledende aktør innenfor transport av rullende last til sjøs, sier Jan Eyvin Wang.
Det neste skipet som leveres Wilh. Wilhelmsen ASA og partner Wallenius Lines kommer i august. De to neste leveres i 2012.