INNFLYTTING: Bilder som skal henges opp på veggene i i Fugro Symphony bæres om bord rett før overlevering. Den hiv-kompenserte krana kan løfte 150 tonn på 10 meters arm. (Bilde: Tore Stensvold)
TIL Å STOLE PÅ: K-Master er installert på Fugro Symphony, som første skip med de nye førestolene fra Kongsberg Maritime. (Bilde: Tore Stensvold)
FINPUSS: Bare små detaljer gjensto dagen før overlevering av Fugro Symphiny fra Bergen Group BMV. Den 150 tonns store krana dominerer. Moonpoolen ligger litt bak og til venstre for krana og gir rolige forhold for konstruksjonsarbeider. (Bilde: Tore Stensvold)

Overleverer sitt største skip

  • Industri

Fugro Symphony

  • Design ST-327L CD - Skipsteknisk AS
  • Verft: Bergen Group BMV AS
  • Eier: Fugro Symphony
  • Klasse: DNV
  • Lengde 130,20 m
  • Bredde: 24,0 m
  • Bruttotonn: 11 324
  • Hovedmotorer: Rolls-Royce, 4 x Bergen B32:40L8A, 3.840 kW, totalt 15.360 kW (20 890 hk)
  • Generatorer: Hyundai, 4 x HSJ7 805-10P
  • Framdrift: Rolls-Royce, 2 x KaMeWa Ulstein CP
  • Thrustere: Brunvoll, 4 x Brunvoll tunnelthrustere og 1 nedsenkbar azimuth
  • Kraner: 1 x Cargotech-Hydramarine AHC 150 tonn og 1 x Bergen Group Dreggen 10 tonn.
  • Diesel-elektrisk: Siemens, 6.600V, 690V, 450V, 230V Switchboards, frekvensomformere, generatorer, transformatorer, framdriftsmotorer, thrustermotorer, kraftstyringsystem

BERGEN: Konstruksjonsskipet Fugro Symphony er i dag overlevert de nederlandske eierne. Skipsdåpen finner sted torsdag.

– Det er et svært komplisert skip og dermed utfordrende å bygge, sier teknisk sjef Harald Kjøde ved Bergen Group BMV til Teknisk Ukeblad.

Tunge løft

Skipet er designet av Skipsteknisk med betegnelsen ST 372L CD. Konstruksjonsskipet er svært avansert.

Det er utstyrt med en 150 tonns kran med 3.000 meter waier, en brønn (moonpool) og to ROV-hangarer. Skipsdekket er forsterket og skal kunne ta en 250-tonns kran dersom Fugro vil ha større krankapasiteten i framtida.





Det er sengeplass til 105 personer som kan slappe av i en stor kinosal, trene i et eget treningsstudio eller svette ut i et spinningrom.

KOPMLISERT: Fugro Symphony er et svært avansert skip og dermed en utfordring for skipsbyggerne, ifølge teknisk sjef Harald Kjøde i Bergen Group BMV.
KOMPLISERT: Fugro Symphony er et svært avansert skip og dermed en utfordring for skipsbyggerne, ifølge teknisk sjef Harald Kjøde i Bergen Group BMV. Tore Stensvold

Forlenget

– Skipet var opprinnelig 110 meter langt, men ble forlenget med 19 meter underveis i prosjektet. Det gir god plass for en del funksjoner, sier Kjøde.

Skipet endte opp med å bli 130 meter langt og 24 meter bredt. Det har DP II-klasse, men er utstyrsmessig mer å regne som et DPIII-fartøy.

Mye norsk

Skipet har dieselelektrisk framdrift, der Siemens har levert det elektriske systemet. Fire Rolls-Royce dieselmotorer yter hver 4.000 kW, mens Brunvoll har levert thrustere.

Fugro Symphony er det første skipet som installerer Kongsberg Maritimes nye integrerte kommando og førerstol, K-Master.

– Det er veldig mye norskprodusert utstyr på skipet, sier Kjøde.

KLAR FOR SJØEN: Fugro Symphony ble overlevert rederiet fra Bergen Group BMV 3. mai.
– Det er veldig mye norskprodusert utstyr på skipet, sier Kjøde. KLAR FOR SJØEN: Fugro Symphony ble overlevert rederiet fra Bergen Group BMV 3. mai. Tore Stensvold