BERGEN: Konstruksjonsskipet Fugro Symphony er i dag overlevert de nederlandske eierne. Skipsdåpen finner sted torsdag.
– Det er et svært komplisert skip og dermed utfordrende å bygge, sier teknisk sjef Harald Kjøde ved Bergen Group BMV til Teknisk Ukeblad.
Tunge løft
Skipet er designet av Skipsteknisk med betegnelsen ST 372L CD. Konstruksjonsskipet er svært avansert.
Det er utstyrt med en 150 tonns kran med 3.000 meter waier, en brønn (moonpool) og to ROV-hangarer. Skipsdekket er forsterket og skal kunne ta en 250-tonns kran dersom Fugro vil ha større krankapasiteten i framtida.
Det er sengeplass til 105 personer som kan slappe av i en stor kinosal, trene i et eget treningsstudio eller svette ut i et spinningrom.
Forlenget
– Skipet var opprinnelig 110 meter langt, men ble forlenget med 19 meter underveis i prosjektet. Det gir god plass for en del funksjoner, sier Kjøde.
Skipet endte opp med å bli 130 meter langt og 24 meter bredt. Det har DP II-klasse, men er utstyrsmessig mer å regne som et DPIII-fartøy.
Mye norsk
Skipet har dieselelektrisk framdrift, der Siemens har levert det elektriske systemet. Fire Rolls-Royce dieselmotorer yter hver 4.000 kW, mens Brunvoll har levert thrustere.
Fugro Symphony er det første skipet som installerer Kongsberg Maritimes nye integrerte kommando og førerstol, K-Master.
– Det er veldig mye norskprodusert utstyr på skipet, sier Kjøde.