HORTEN: Wärtsilä og Kongsberg Maritime er blant dem som merker økt interesse for oppgradering og modernisering av skip.
Kongsberg Maritime får nå fullt utbytte for sine mange oppkjøp av skipselektronikk og skipsautomasjonsselskap de seinere åra, mens Wärtsilä høster frukter av ett kjøp og rir miljøbølgen.
– Vi har mer å gjøre enn på flere år, og vi regner med at vi får en omsetningsvekst på 25 prosent i 2009. Mange redere bruker den vanskelige tiden til å ruste opp sine eksisterende skip, sier direktør Arne Mæland i Wärtsilä Services.
Rekordmange
I Horten har Kongsberg Maritime et skikkelig kjør av nye oppdrag og leveranser til eldre skip. I løpet av fjoråret ble det installert nye Kongsberg Maritime-produkter i 800 skip.
Omsetningen kom opp i 720 millioner kroner.
– i år regner vi med en omsetning på over 800 millioner kroner. Neste år regner vi med enda mer refit, sier Bjørn Marthinsen, leder for prosjektavdelingen i Merchant Marine.
I samme avdeling jobber Per Bruun, også kalt Mr. Refit.
Dobler
– Refit-markedet har mer enn doblet seg på ett til 1,5 år. Det var ca. 6 prosent, men utgjør nå ca. 13 prosent av vår omsetning, sier Bruun.
De fleste kundene har Kongsberg-utstyr fra før. Det vil si, utstyr fra det som i dag er Kongsberg Maritime, men som tidligere var Norcontrol, Seatex, Autronica eller Simrad.
Når skipene er 10-15 år gamle, finner rederiene ut at tiden er inne for modernisering. Nye klassekrav kan også spille inn.
– Vi antar at 70 prosent av våre refit-oppdrag kommer på bakgrunn av forespørsel fra kunder, mens de resterende er oppdrag våre selgere og nettverk skaffer, sier Marthinsen.
Hele skip
Kongsberg Maritime hevder at de kan levere hele skip, borstett fra stål.
– Rederiene er nå mer opptatt av å gå til en leverandør. Vi gir kundene hele bildet, det vil si alt innen skipsautomasjon, fra navigasjon, maskinromsstyring til kraft og propell samt klorinnholdet i svømmebassenget om bord, sier Marthinsen.
Miljøpress
Arne Mæland i Wärtsilä Services mener det kan være litt for tidlig å trekke noen entydig konklusjon om at finanskrisen er årsak til oppsving i vedlikeholds- og ombyggingsmarkedet.
– Det er ofte modernisering og ombygging tar seg opp i slike finans- og shippingkriser. Det er ikke sikkert det er den trenden vi ser nå, men den kan komme i 2010, sier Mæland til Teknisk Ukeblad.
Wärtsilä har hovedaktiviteten på Rubbestadneset i Rogaland og overtok Maritime Services i Ålesund i fjor vår.
Har vokst
På Rubbestadneset, hvor de kan ta inn skip på opp til 150 meter, går det mye i miljøombygging av motorer, spesielt installasjon av NOx-reduserende anlegg. Slik ombygging finansieres delvis av NOx-fondet.
– Den siste tiden har vi sett flere oppdrag innen vedlikehold av fiskeriflåten og fra fergerederiene med innenrikstrafikk i Norge, sier Mæland.
Avdelingen i Ålesund har vokst fra 25 ved overtakelsen til rundt 40. Verkstedet er også rustet for å ta imot offshore supplyskip som trenger en oppussing.
– Vi regner med å måtte ansette noen flere, sier Mæland.
Fleksibelt
Kongsberg Maritime utvider heller kapasiteten ved sine anlegg i Kina og Korea framfor å ansette mange i Norge nå.
– Det gir oss større fleksibilitet, sier Marthinsen, som dermed unngår å måtte si opp i Norge om det skulle butte imot igjen.
Annerledes marked
I motsetning til markedet for nybygg, møter Kongsberg Maritimes refit-folk rederiene og offiserene om bord på skipene.
– Det er noe helt annet å forhandle med skipseierne enn verftene. Rederne og maskinsjefer er opptatt av drift, vedlikehold og brukergrensesnitt. Får du først en maskinsjef med på laget, er mye gjort, sier Bruun.
Skifter på cruise
Nå er Kongsberg Maritime i Horten i gang med å produsere ny skipsautomasjon til RCCL-cruiseskipet Monarch of the Seas. Hele automasjonssystemet skal skiftes ut – mens skipet er på cruise med passasjerer.
Alt utstyr produseres og gjøres klart i Horten. Klasseselskapet er inne og godkjenner etter hvert som utstyr ferdigstilles.
I Horten er det bygget opp erstatningsmoduler som inneholder ny teknologi og som er fysisk identisk med eksisterende enheter om bord.
Når utstyret tas med til skipet, skal det bare være å plugge inn kontakt for kontakt. Alt er ferdig programmert, testet og godkjent.
– Det krever nøye planlegging og intenst arbeid når vi kommer om bord i skipet, sier Bruun.